محمد صدر: تندروها از پایگاه رأی ظریف هراس دارند

 محمد صدر، دیپلمات و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه اف ای تی اف و روند پیگیری آن در مجمع تشخیص مصلحت بیان کرد: واقعیت این است که اف ای تی اف و یا دو لایحه ای که باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شود؛ یعنی لایحه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با جرایم فراملی و مبارزه با تامین مالی تروریسم جزو لوایحی است که اف ای تی اف توصیه کرده تا همه کشورها باید به عضویت آن در بیایند و قواعد آن را اجرا کنند و۱۹۰ کشور در دنیا، این کنوانسیون را تصویب کرده و به عضویت آن در آمده اند.

او افرود: خلاصه قضیه این است که اگر ما به عضویت این دو تا درنیاییم معنا این خواهد بود که ما به کل دنیا اعلام کرده ایم که هم می خواهیم، پولشویی کنیم و هم می‌خواهیم قاچاق ارز داشته باشیم و هم قاچاق انسان و... خواهیم داشت و نهایتا می‌خواهیم برای تروریسم، تامین مالی کنیم.

صدر تاکید کرد: تروریسمی که در اینجا منظور است و در سازمان ملل به تصویب رسیده، داعش، طالبان و القاعده است و به هیچ وجه به موضوعاتی که گروه هایی از دوستان اشاره می کنند، اشاره ندارد.

او اضافه کرد: دوستان می گویند ما بعد از عضویت نمی توانیم از جنبش فلسطین و لبنان حمایت کنیم این به هیچ وجه درست نیست. هر کشوری خود گروه های تروریستی را تعریف می کند و در ارتباط با قوانین ما شورای عالی امنیت ملی تعیین کننده است.

او افزود: برخی می گویند استقلال ما از بین می رود درحالیکه ۱۹۰ کشور این موارد را تصویب کرده اند آیا ۱۹۰ کشور نسبت به استقلال خود بی تفاوت هستند؟!

این عضو مجمع تشخیص مصلحت یادآور شد: جالب توجه این است که این ایرادات را کسانی می گیرند که دستی در کار ندارند، رییس بانک مرکزی می گوید ما باید بپیوندیم و این علیرغم همه ایراداتی است که آقایان می گیرند. رییس کل بانک مرکزی می گوید ما اگر نپیوندیم به هیچ وجه نمی توانیم، تبادلات بانکی، مالی و تجاری با دنیا داشته باشیم و به خصوص شعب بانکی ما در خارج از کشور با مشکلات جدی روبرو می‌شوند. 

او ادامه داد: یعنی کسانی که اجرا در دست آنها است و مسئولیت اجرایی را بر عهده دارند می گویند برای ما مشکلی ایجاد نمی کند و در حمایت از جنبش های فلسطینی و لبنانی هم مشکلی نداریم.

صدر در رابطه با روند فعلی پیگیری اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای رییس جمهور مجددا نامه ای برای مقام معظم رهبری فرستادند و پیشنهاد دادند این ماجرا دوباره در مجمع تشخیص مورد بررسی قرار بگیرد. با توجه به آیین‌نامه داخلی مجمع، زمان یک سال گذشته بود و نمی شد مجددا مورد بررسی قرار بگیرد و رهبری به مجمع دستور دادند که طبق نامه و خواسته رییس جمهور، مجددا مورد بررسی قرار بگیرد که الان در دست بررسی است. تا اینجا هم دو جلسه کمیسیون مشترک در این رابطه تشکیل شده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت ترس تندروها از کاندیداتوری محمدجواد ظریف چیست، عنوان کرد: دلیل اصلی پایگاه رای ظریف است. ظریف پایگاه رای و وضعیت خوبی در جامعه دارد خصوصا با اقداماتی که در دولت اول آقای روحانی در رابطه با برجام و مذاکره با پنج بعلاوه یک داشت، نیرویی شناخته شده و دیپلماتی برجسته است که مشخصا پایگاه رای خوبی دارد.

صدر با اشاره به جلساتی که اخیرا با ظریف در رابطه با انتخابات ۱۴۰۰ داشته است، گفت: تا اینجا ظریف در عدم حضور در عرصه انتخابات بسیار جدی است و می گوید من همیشه سعی می کنم مسئولیتی را بپذیرم که در آن تخصص دارم و تخصص من در سیاست خارجی و روابط بین الملل است و هم درسش را خوانده هم و تخصص دارم و در این حوزه می توانم، به نظام خدمت کنم و این استدلالی است که او در مورد خودش دارد. ظریف معتقد است در ریاست جمهوری بحث های اقتصادی هم مطرح است و آمادگی ندارد، ما تا اینجا نشنیده ایم که او بگوید آمادگی دارد اما تلاش ها ادامه دارد.

صدر در پایان گفت: الان نمی توانم پیش بینی کنم ظریف در انتخابات کاندیدا می شود یا نه و تا اینجا هر بار صحبت شده او همین مطالب را تکرار می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.