جهانگیری: شناسایی و رفع موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان ضروری است

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جلسه هیات امنای مشترک پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس با تأکید بر ضرورت شناسایی و رفع موانع پیش روی پارک های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در کشور گفت: برخی از این موانع، موانع مادی نیست بلکه سوء تفاهم‌هایی است که تبدیل به مسأله شده و لازم است با دستگاه‌های مسئول مذاکره و این مسایل حل و فصل شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به بازدید خود از کارخانه نوآوری "های وی" از شعبه‌های پارک فناوری پردیس اظهار داشت: این کارخانه مجموعه‌ای از جوانان خلاق و نوآور را دور هم جمع کرده و مشغول فعالیت‌های خلاقانه و جدید هستند.

جهانگیری اظهار داشت: مجموعه فعالیت‌های دانش بنیان و حضور جوانان خلاق در کارخانه فناوری "های وی" این پیام را به جامعه می‌دهد که اگر زمانی تصور می‌شد که ثروت اصلی ایران نفت، گاز، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی است، امروز بزرگترین سرمایه مغز و دانش جوانان است که برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: به همین دلیل است که جهت گیری اصلی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و دیگر دستگاه‌های متولی این است که شرایطی فراهم کنند تا تحولات علمی کشور با تحولات علمی دنیا سازگاری داشته باشد و دانش در کشور به ارزش افزوده تبدیل شود تا جامعه آن را لمس کند.

جهانگیری اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری، نهادهای واسط مناسبی هستند که از یک سو به تولید علم و فناوری اهتمام دارند و از طرف دیگر به بازار و جامعه متصل هستند و خوشبختانه تعداد این پارک‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌اند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در همین چند سال اخیر که جهت گیری دولت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بوده و یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کردن اقتصاد است، تعداد شرکت‌های دانش بنیان و میزان فروش محصولات آنها از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

جهانگیری با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی جوانان در حین بازدید از کارخانه فناوری "های وی" افزود: یکی از مهمترین موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان بروکراسی اداری است که متأسفانه همواره در کشور به عنوان معضلی پیش روی سرمایه گذاران بوده است و این مشکل برای شرکت‌های دانش بنیان به مراتب پیچیده تر است که لازم است مقررات و آیین نامه های اداری متناسب با شرایط امروز کشور اصلاح و موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان برطرف شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به گزارش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مبنی بر روند معکوس مهاجرت نخبگان تصریح کرد: جهت گیری سال‌های اخیر مبنی بر تقویت اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان باعث شده که مهاجرت نخبگان روندی معکوس داشته باشد و خوشبختانه بر اساس گزارش‌های اعلام شده تعداد قابل توجهی از نخبگان به کشور بازگشته و مشغول کار علمی و تولید محصولات دانش بنیان هستند و ۲۰۰ نفر از آنها نیز شرکت دانش بنیان راه اندازی کرده‌اند.

جهانگیری با اشاره به مزیت‌های متعدد شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت استارت آپ‌ها افزود: آنچه مهم است این است که راه اندازی و فعالیت در شرکت‌های دانش بنیان نیاز چندانی به اعتبارات مالی ندارد چرا که فعالیت این شرکت‌ها متکی به دانش و خلاقیت جوانان و نخبگان کشور است.

در این جلسه که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی کشور و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز حضور داشتند، رییس پارک فناوری پردیس گزارشی از توسعه اراضی و فعالیت‌های پارک و نیز کارخانه نوآوری‌های وی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر سه هزار و ۵۶۲ عضو به عنوان شرکت‌های دانش بنیان تحت پوشش خانواده پارک فناوری پردیس فعال هستند.

وی همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای هم افزایی پارک فناوری پردیس با دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها ارائه کرد و به تشریح خدمات پارک فناوری پردیس برای تسهیل اشتغال و کسب و کار و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جهت حضور در مناقصات پرداخت.

وی به نقش آفرینی ملی پارک فناوری پردیس در اقتصاد دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: پارک فناوری پردیس در سال گذشته ۳۰ درصد از صادرات کل پارک‌ها، ۸۵ درصد از فروش پارک‌ها و ۱۰ درصد از کل شاغلین در پارک‌های علم و فناوری کشور را به خود اختصاص داده است.

در ادامه این جلسه برخی موضوعات که در کمیسیون دائمی هیات امنای پارک فناوری پردیس تصویب شده بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای جلسه با آن موافقت کردند که گزارش عملکرد فعالیت‌های پارک فناوری پردیس، عملیاتی نمودن فاز اول توسعه هزار هکتاری، توسعه فعالیت‌های پارک در حوزه اقتصاد دیجیتال، مشارکت پارک فناوری پردیس با صندوق توسعه فناوری‌های نوین در توسعه پارک و افزایش سرمایه این صندوق، بررسی و تصویب گزارش حسابرسی پارک فناوری پردیس منتهی به سال ۹۷ و ۹۸، بررسی و تصویب بودجه تفصیلی سال ۹۸ و ۹۹ پارک فناوری پردیس، تعیین نصاب معاملات سال ۹۸ و ۹۹ پارک فناوری پردیس و بررسی و اصلاح دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت کمیسیون دائمی پارک فناوری پردیس از جمله موضوعاتی بود که دراین جلسه مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهوری پیش از شرکت در این جلسه از کارخانه نوآوری‌های "های وی" و از شعب و زیر مجموعه‌های پارک فناوری پردیس بازدید کرد و در جریان جدیدترین دستاوردهای فناورانه قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.