دیدار وزرای خارجه آلمان و ترکیه در آنکارا

به گزارش آسوشیتدپرس، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان قبل از ورود به آنکارا دشواری‌های سال ۲۰۲۰ را یادآور شد و هشدار داد که "این بازی با آتش نباید تکرار شود".

این دیدار در بحبوحه کاهش تنش‌ها بین ترکیه و یونان، متحدان اسمی ناتو انجام می‌شود؛ دو کشور همسایه‌ای که در طول تابستان به خاطر اختلافی بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی در مدیترانه شرقی، تا آستانه جنگ رفتند.

هفته گذشته هر دو کشور آغاز مجدد مذاکرات اکتشافی را اعلام کردند و گفتند ممکن است ملاقات‌هایی بین مقامات رده‌بالا، از جمله رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر یونان انجام شود.

ماس اظهار کرد: از این واقعیت که ترکیه از ابتدای سال سیگنال‌هایی مبنی بر آشتی فرستاده است، استقبال می‌کنیم- نه فقط با کلمات، بلکه با کردار.

وی افزود، بازگشت به مذاکرات با یونان "گام مهم نخست"، و بازگرداندن کشتی تحقیقاتی در مدیترانه نیز "نشانه مثبتی از طرف آنکارا" است.

در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا برای گسترش تحریم‌ها علیه ترکیه بابت اکتشافات مخازن گاز در آب‌های مورد ادعای یونان و قبرس عضو اتحادیه اروپا، چراغ سبز نشان داد.

اگرچه آنکارا مکرراً گفته تحریم‌ها، ترکیه را در دفاع از حقوق انرژی خود بازنمی‌دارد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز آمادگی کرده است روابط ضعیف با اتحادیه اروپا را در مسیر خوب قرار دهد و آن‌ها را نیز به همین عزم و اراده دعوت کرده است.

ماس گفت: جنبش مثبت هفته‌های گذشته باید حفظ شود تا اعتماد از دست رفته را برگرداند و اساس گفت‌وگوی راه‌حل محور را ایجاد کند. به همین دلیل هم هست که من امروز به آنکارا سفر می‌کنم تا همتای خود "مولود چاووش‌اغلو" را به ادامه قاطعانه و تداوم‌بخشی به روند سازنده هفته‌های اخیر، تشویق کنم.

وی اظهار کرد: ترکیه به عنوان شریک ناتو دارای تعهد روشنی به حل اختلافات- ولو دشوار- در مذاکرات، نظارت بر قانون بین‌المللی و به خطر نیانداختن صلح در منطقه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.