خیز مجلس برای احقاق حق سهامداران خرد

نمایندگان مجلس این روزها با انبوه پیامک‌های اعتراضی مردم درباره ریزش بورس مواجهند؛ سهامداران خرد با افت ۵۰ تا ۷۰ درصدی سرمایه خود مواجه شده‌اند و حالا مجلس مصمم است تا برای مدیریت این شرایط وارد میدان شود. 

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی می گوید: در روزهای اخیر بیش از ۵۰۰ پیامک از مردم به من رسیده که همگی از ریزش روزهای اخیر در ارزش سهام بورس گله‌مند و خواستار رسیدگی به این وضعیت بودند.

به اعتقاد وی وضعیت حاکم بر بورس یا معلول سوءمدیریت است و یا این که خط نفوذی در بورس شکل گرفته و به دنبال ایجاد نارضایتی میان مردم است

این نماینده مجلس تاکید دارد که وزیر اقتصاد باید ظرف یک هفته آینده نسبت به شفاف سازی و تعیین تکلیف بازار بورس اقدام کند و گرنه با ابزارهای نظارتی همچون شکایت در قالب ماده ۲۳۴ و تحقیق و تفحص موضوع را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

* ارسال فهرست متخلفان بورسی به قوه قضاییه

در همین رابطه سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تخلفات حوزه بورس می گوید: جلسات متعددی در این رابطه با دادستان تهران، رئیس قوه قضائیه و مسؤولان مرتبط داشته ایم و لیستی از متخلفین بورس را به دستگاه قضایی ارائه کردیم تا بررسی و با خاطیانی که وضعیت فعلی را برای بورس به وجود آوردند برخورد شود.

وی تاکید دارد که دولت در بحث بورس هم کم کاری کرده و هم تخلف!

موضوع بورس با رویکرد دفاع از حقوق سهامداران خرد و سرمایه های مردم که به دلیل اعتماد به دولت رهسپار بورس کردند، در پارلمان داغ است. در همین مورد سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان، در تذکر شفاهی اظهار داشت: دستگاه قضا بازار اقتصاد و بورس ما را از قماربازان سیاسی و اقتصادی پاک کند، قماربازانی که جان و حیثیت و شرافت مردم را بر سر قمارهای سیاسی و اقتصادی خود باخته اند.

وی افزود: امروز از دستگاه قضا می خواهیم اعتماد مردم را بازگرداند، مطمئن باشند که مردم پشت شمشیر عدالت خواهانه این دستگاه خواهند ایستاد.

 تفحص از بورس در دستور کار مجلس 

یکی دیگر از اقدامات این روزهای مجلس به جریان انداختن طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس است. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر می‌گوید: ‌متوسط زیان سهامداران در بورس به ۵۰درصد رسیده و کسانی که اوایل تابستان وارد بورس شدند، حتی تا ۷۰درصد سرمایه‌شان آب رفته است. چه کسی پاسخگوی نابودی سرمایه مردم است؟

وی همچنین از تدوین طرح استقلال بورس از دولت خبر داده و تاکید دارد:  کنترل بورس دست دولت است اما احساس مسئولیت ندارد. لذا مسئولان امر باید پاسخگو باشند.

بازار بورس علی‌رغم دعوت دولت از مردم برای سرمایه‌گذاری در آن ریزش شدیدی در مردادماه و همچنین دی ماه جاری داشته که ناظران بازار این شرایط را ناشی از تصمیمات و اتفاقات رخ داده در دولت تحلیل می‌کنند و به طور مشخص تاریخ ریزش بورس در دی ماه را به قیمت گذاری دستوری فولاد از سوی وزارت صمت نسبت می‌دهند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.