دردسر بزرگ بایدن در آستانه مراسم تحلیف

هفت تا هشت هزار مهاجر از روز جمعه به این سو، برای گریز ار فقر و خشونت در این منطقه به شدت آسیب دیده از همه گیری و وزش طوفان ها و گردبادهای پیاپی، وارد خاک گواتمالا شده اند.

تصاویری که به دست این خبرگزاری رسیده، نشانگر درگیری نیروهای امنیتی گواتمالا با صدها مهاجر است که از مانع پلیس در شرق این کشور گذر کرده اند. دولت گواتمالا اعلان کرده هم زمان با حرکت گروهی مهاجران وارد شده از هندوراس به سوی مرز مکزیک، از روز جمعه تا شنبه تقریبا یک هزار تن از آنان را به کشورشان بازگردانده است.

اما احتمال تشدید فشارها بر این کاروان در مکزیک وجود دارد، زیرا به گفته مقام های این کشور هنوز پیمان مهاجرتی با ایالات متحده پابرجاست و ممکن است اعضای این کاروان پراکنده شوند. وزیر امور خارجه مکزیک روز شنبه با اشاره به لزوم محدود و مهار کردن گسترش کووید -۱۹، مقام های محلی گواتمالا را برای جلوگیری از پیشروی این کاروان، تحت فشار قرار داد.

نخستین گروه مهاجران آمریکای جنوبی در سال جاری کمتر از چند روز پیش از به قدرت رسیدن جو بایدن رئیس جمهوری منتخب با وعده رویکرد انسانی تر نسبت به پناهجویان، برخلاف سیاست های تندروانه دونالد ترامپ که عمر دولتش در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) به پایان می رسد، تشکیل شده است.

با اینکه مقام های مکزیک و کشورهای آمریکای مرکزی با هماهنگ کردن اقدامات امنیتی و بهداشت همگانی به منظور جلوگیری از جابه جایی گسترده شهروندان، هزاران نیروی امنیتی در این منطقه مستقر کرده اند،  اما شمار افراد این کاروان با توجه به بحران فزاینده گرسنگی و بی خانمانی در هندوراس، تا روز شنبه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

قرنطینه و محدودیت های مرتبط با همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد هندوراس را از هم پاشیده است به گونه ای که در سال گذشته (۲۰۲۰) دچار بی سابقه ترین تورم و رکود شده است.

ترامپ روز سه شنبه با توجه به وعده های بایدن هشدار داد: در صورت ایجاد تغییر محسوس در سیاست های ضد مهاجرتی اش، موج بزرگی از مهاجرت غیرقانونی ایجاد خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.