واکنش تروئیکای اروپا به تولید اورانیوم فلزی در ایران

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، ادعا شده که توجیه معتبری برای استفاده از اورانیوم فلزی توسط ایران وجود ندارد. 

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین روز چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد. 

کاظم غریب آبادی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

نماینده دائم کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع اژانس رسیده است، اظهار کرد: این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد. وی همچنین افزود: تمامی این مراحل به اطلاع اژانس رسیده و می رسد ‌و بازرسان اژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.