مخالفت مرتضی نبوی با تصویب FATF در مجمع تشخیص

 چهارمین جلسه از سلسه جلسات استدلالِ مصلحت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) با حضور سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و نبوی به سوالاتی که درباره‌ برخی ابهامات FATF مطرح شد، پاسخ داد.

وی افزود: FATF نوعی قاعده‌ بین بانکی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. ما دو لایحه‌ آن را تصویب کردیم و دو لایحه‌ دیگر که مربوط به پیوستن به دو سازوکار جهانی بود باقی مانده است. این لوایح مقدمه است و بعد از آن FATF  بررسی می‌کند که ما بپیویندیم یا نه. 

نبوی تاکید کرد: در دور قبل اگر قرار بود FATF تصویب بشود رأی دو سوم مجمع را می‌خواست و این تقریباً غیرممکن بود؛ یعنی اگر بعد از بررسی‌ها می‌رفت به سمت رأی‌گیری، حتماً رأی نمی‌آورد. همان موقع بنده مصاحبه کردم و گفتم: «اگر من تردید داشتم در اینکه رأی بدهم یا ندهم، بعد از اظهارنظرهای مداخله‌جویانه‌ی غربی‌ها که تحکم می‌کردند که شما حتماً باید عضو بشوید، یقین کردم که نباید به تصویب FATF رأی مثبت داد». بعضی از اعضای دولت می‌گفتند حداقل مجمع FATF را مسکوت بگذارد که این رأی منعکس نشود و شاید ما بتوانیم در مذاکرات پیگیری‌هایی داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وزارت نفت با  درک شرایط جدید، در فروش نفت فعال‌تر شده است،  تصریح کرد: شما اظهارات خود دولت را ببینید؛ می‌گویند امسال وضع اقتصاد بهتر شده و فروش نفت بهبود پیدا کرده است. یعنی با اینکه در لیست سیاه FATF هستیم، همین‌که وزارت نفت بالاخره تصمیم گرفت تحریم را دور بزند و نفت بفروشد، می‌گویند شرایط فروش نفت‌مان نسبت به سال قبل خیلی هم خوب شده است. خب این را چه کنیم؟

وی گفت: قبلاً می‌گفتند دود عدم پیوستن به FATF به چشم مردم می‌رود ولی الان بنابر اظهار خود مقامات دولتی و وزارت نفت، فروش نفت ما بیشتر شده است. علت اصلی‌اش این است که وزارت نفت فعال‌تر شده است.

نبوی ادامه داد: FATF یک ابزاری است برای اینکه امثال آمریکا بتوانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند و علیه خود ما استفاده کنند. ما هم به شفافیت اعتقاد داریم اما نه اینکه از شفافیت اطلاعات ما، دیگران سوءاستفاده کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چین و روسیه، راجع به پیوستن ایران به FATF موضع رسمی ندارند، اظهار داشت: دولتی‌ها استدلال روشنی ندارند؛ می‌گویند چین و روسیه هم می‌گویند اگر این لوایح را نپذیرید ما نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم، اما هنوز معلوم نیست که این چقدر واقعیت دارد و آیا موضع رسمی آن‌هاست یا خیر. یا مثلاً می‌گویند اگر عضو FATF بشویم کار بدتر نمی‌شود اما تا زمانی که تحریم‌ها هست تضمینی نیست که شرایط بهبود پیدا کند. یعنی بالاخره تحریم‌های ثانویه آمریکا سایه‌اش را روی کشورهای مختلف انداخته است و با وجود تحریم‌های ثانویه، کشوری تمایل ندارد با ما رابطه داشته باشد.

وی گفت: ما در شرایط تحریم می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم، اما وقتی این اطلاعات را این‌طور شفاف کنیم، یعنی در مواردی به نفع دشمن از راه‌های دور زدن تحریم پرده‌برداری می‌کنیم! امروز پاسخ روشنی وجود ندارد که در شرایط تحریم، با پیوستن به FATF از اطلاعات ما سوءاستفاده نشود. همچنین این سوال مطرح است که با تصویب FATF اصلاحی در معیشت مردم رخ می‌دهد؟ اما کسی جواب روشنی به این سوالات ندارد. تصویب FATF می‌تواند معایبی داشته باشد و به احتمال قوی‌تر مزایایی هم نخواهد داشت. دور زدن تحریم هزینه دارد اما کسی جواب روشنی ندارد که با پیوستن به FATF این هزینه بیشتر نشود.

وی با بیان اینکه دولت نیز کارگشا نبودن تصویب لوایح CFT و پالرمو را منکر نمی‌شود، گفت: در شرایط تحریم، تصویب این لوایح برای ما کارگشا نخواهد بود و این را دولتمردان نیز منکر نمی‌شوند. تحریم‌های ثانویه آمریکا مانع از این است که دیگر کشورها با ما در ارتباط باشند چرا که آمریکا آنها را جریمه می‌کند نه نظام بین‌المللی. یعنی این بحث قلدری آمریکاست! کشورهایی مانند عربستان و اسرائیل عضو FATF هستند که هم تروریست تربیت می‌کنند، هم به آنان اسلحه می‌فروشند اما کسی نیست که با آن‌ها برخورد کند، چرا که همه در دامان آمریکا هستند و گاو شیرده او هستند!

وی ادامه داد: این مقررات و ساختار موجود بین‌المللی ظالمانه است؛ کسانی این مقررات را نوشتند که در جنگ جهانی اول و دوم پیروز شدند و مقررات را یک طرفه به نفع خودشان نوشته‌اند.

نبوی یادآور شد: در مجمع ما تلاش می‌کنیم موضع کارشناسی داشته باشیم و منافع ملی را در نظر بگیریم و از این جایگاه به تصمیم و رأی برسیم. تا به الان بنده به این نتیجه نرسیده‌ام که تأیید این لوایح در این مقطع به نفع کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.