واشنگتن برای جنگ آماده می‌شود؟

همزمان که بیش از ۲۰ هزار نیروی گارد ملی در آستانه برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در اطراف محل برگزاری این مراسم در شهر واشنگتن دی‌.سی بسیج شده‌اند، این شهر قرق شده و به شکل منطقه سبز بغداد در آمده است.

به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی میل»، سرویس مخفی آمریکا که مسئول برقراری امنیت کامل مراسم تحلیف بایدن است، طرح‌هایی برای اعمال محدودیت‌های دسترسی به برخی نقاط را اعلام کرده است.

علاوه بر بسیج شدن ۲۰ هزار نیروی گارد ملی، خیابان‌های اطراف نیز بسته شده و سیم‌های خاردار بر بالای فنس‌های کشیده شده در دور تا دور محل برگزاری تحلیف یعنی در «کپیتول هیل» (کنگره)، نصب شده‌اند.

در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است که هزاران نیروی نظامی مسلح در خیابان‌های اطراف در حال گشت‌زنی هستند، حصارهای فلزی که نمی‌توان از آنان بالا رفت نیز در اطراف کپیتول هیل نصب شده و خیابان‌های منتهی به این محل نیز در حال بسته شدن هستند.


«منطقه سبز» واشنگتن دی‌.سی - محدوده سبز رنگ، ناحیه تحت مراقبت نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد - مراسم تحلیف قرار است در مقابل ساختمان کنگره برگزار شود (سمت راست تصویر).

سازمان فدرال «خدمات پارک‌های ملی» روز جمعه اعلام کرد که پارک «نشنال مال» در مرکز واشنگتن که هر ساله در زمان مراسم تحلیف از جمعیت پر می‌شود را به درخواست سرویس مخفی می‌بندد.

نواحی اطراف کاخ سفید از جمله شریان‌های کلیدی از ایالت ویرجینیا به واشنگتن و شرق و غرب این کاخ نیز قرق شده‌اند.

علاوه بر نیروهای گارد ملی، هزاران نیروی پلیس نیز برای محاصره محل برگزاری تحلیف و محافظت از این محل در برابر هر گونه خشونت احتمالی به کمک گرفته شده‌اند.

«متیو میلر»، رئیس ‌دفتر واشنگتن در سرویس مخفی روز جمعه گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم هرج و مرج و فعالیت‌های غیرقانونی که آمریکا و جهان هفته گذشته شاهد بودند، تکرار شود.»

«موریل بوئر»، شهردار واشنگتن نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت که به دلیل حمله هواداران ترامپ به کنگره و آنچه که وی یورش «افراطی‌های سفیدپوست» خوانده، اقدامات امنیتی در واشنگتن دی‌سی حتی بعد از مراسم تحلیف نیز ادامه خواهند داشت.

رئیس اداره گارد ملی آمریکا هم به مایک پنس، معاون ترامپ گفته که تعداد نیروهای خود را به حدود ۲۱ هزار عدد افزایش داده است.

همچنین در یک عملیات امنیتی مشترک، اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، گارد ملی، سرویس مارشال آمریکا، پلیس محل و سایر نهادهای فدرال تحت فرمان سرویس مخفی این کشور به منظور آمادگی برای مراسم تحلیف خواهند بود.

این در حالی است که روز گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا با استقرار ۲۵ هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت مراسم تحلیف بایدن موافقت کرد.

از سوی دیگر،‌ تیم دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب که تصمیم داشتند روز دوشنبه سفر خود را از ویلمینگتون ایالت کارولینای شمالی به واشنگتن با قطار آغاز کنند، به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی این سفر را لغو کرده‌اند.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نیز با اشاره به حمله طرفداران ترامپ به کنگره و گسیل نظامیان آمریکایی به پایتخت برای تأمین امنیت مراسم تحلیف بایدن در روز چهارشنبه نوشت: واشنگتن‌ دی‌سی به شهری تبدیل شده که گویی برای جنگ آماده می‌شود.

بسیاری از فروشگاه‌ها و ساختمان‌ها در واشنگتن دی‌سی نیز از بیم شورش احتمالی هواداران ترامپ در روز تحلیف دست به مستحکم‌سازی ساختمان‌های خود زده‌اند.

این آمادگی و اقدامات در حالی اتخاذ می‌شوند که هفته گذشته، در حالی که کنگره آمریکا در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود  ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.