اولین واکنش رسمی مجلس به جنجال حذف غربالگری بانوان باردار

محمدحسین فرهنگی امروز در نشست خبری ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)، گفت: بنده در نشست‌های قبلی هم تذکراتی دادم و لازم است امروز هم تکرار کنم که گاهی نقطه نظرات نمایندگان که صرفاً دیدگاه شخصی آنان است، به عنوان مصوبه مجلس قلمداد می‌شود که نباید این گونه باشد.

وی بیان کرد: موضوعاتی که از سوی نمایندگان و یا اینکه در یک کمیسیون و یا فراکسیونی تحت عنوان پیشنهاد مطرح می‌شود، نباید به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی منعکس شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی روزهای اخیر درباره حذف اجباری بودن غربالگری بانوان باردار مباحثی مطرح شد، در حالی که مجلس هیچ مصوبه‌ای در این باره نداشته و این موضوع در دستور کار مجلس نبوده و صرفاً یک پیشنهاد بوده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری های مهر و ایسنا بخوانید؛

* درخواست بنده از رسانه‌ها این است که نظرات و پیشنهادات نمایندگان را صرفاً به عنوان نظر آنان منعکس کنند و تحت هیچ شرایطی این پیشنهادات به عنوان نظر نهایی مجلس تلقی نشود.

*حتی زمانی که مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد، نباید آن را یک مصوبه نهایی تلقی کرد، چرا که مصوبات مجلس باید به تأیید شورای نگهبان و گاهی اوقات به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد و پس از ابلاغ می‌توان آن را قانون تلقی کرد

* هفته گذشته بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس به اتمام رسید اما در برخی از رسانه‌ها، مطالبی خلاف واقع درباره این طرح منعکس شد. باید بگویم که مجلس در این طرح هیچ محدودیتی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در نظر نگرفته و دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و همچنین داشتن چهار سال سابقه اجرایی در سطح ملی، تنها شرایطی است که در این طرح آمده است.

* اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یک مطالبه ملی بود و مجلس شورای اسلامی هم در این راه قدم برداشت اما متأسفانه نمی‌دانیم که برخی از تحلیل‌های ناصحیح در برخی از رسانه‌ها با چه مقصود سیاسی یا غیرسیاسی است.

* مجلس کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را هم به تصویب رساند و این طرح برای بررسی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شد تا در آنجا مجدداً مورد رسیدگی قرار گیرد.

*{ در پاسخ به خبرنگاری که معتقد بود این ایراد به نمایندگانی بر میگردد که موضوعی را پیش از نهایی شدن مطرح می کنند و نباید موضوع را به گردن رسانه ها انداخت}: این ایراد وارد نیست من نخواستم این را به گردن کسی بیندازم بلکه بحث این است که وقتی نظر نماینده منعکس می شود نباید به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی تلقی شود نمایندگان را هم طبق قانون اساسی نمیتوان محدود کرد. اصل ۸۴ قانون اساسی می گوید که نمایندگان در اظهارنظر در همه زمینه ها اختیار دارند. ما باید به این موضوع توجه کنیم که نظر نماینده لزوما مصوبه مجلس نیست گرچه ممکن است به مصوبه منتهی شود یا نشود. 

* در گذشته حتی مواقعی پیش آمده که یک فوریت یا دو فوریت طرح یا لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما پس از برگزاری جلسات کارشناسی، نمایندگان کلیات آن طرح یا لایحه را رد کردند بر این اساس باید گفت که حتی تصویب فوریت طرح‌ها و لوایح هم دلیل بر نهایی تلقی کردن آن موضوع نیست.

*{ با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس}: اکنون لایحه بودجه سال آینده در حال بررسی در کمیسیون تلفیق است و نمایندگان با دقت در حال رصد و بررسی بودجه هستند. از رسانه‌ها درخواست داریم که تا پیش از نهایی شدن مصوبات مجلس درباره بودجه، نقطه نظرات را مصوبه مجلس تلقی نکنند و بدانند که این مباحث صرفاً در حد اظهارنظرهای کارشناسی باقی می‌ماند تا مجلس درباره بودجه جمع‌بندی نهایی کند.

* اخیراً مجلس مصوبه‌ای درباره جرم‌انگاری اهانت به اقوام، ادیان و مذاهب رسمی در کشور به تصویب رساند چرا که در گذشته شاهد بودیم هر چند وقت یکبار، موضوعی مطرح می‌شد و بخشی از کشور را ملتهب می‌کرد که مجلس برای اولین‌بار جرم‌انگاری این موضوع را در قانون آورد و ما ایرادات شورای نگهبان را مرتفع کردیم.

* امیدواریم با نهایی شدن این قانون، دیگر شاهد مشکلات این‌چنینی و التهابات در کشور پیرو چنین موضوعاتی نباشیم. ذکر این موضوع حائز اهمیت است که این مصوبه مجلس با هدف برطرف کردن خلاءهای قانونی بود و به شورای نگهبان ارسال شد. همچنین بحث‌های علمی و تحقیقاتی، موضوعاً و به صورت تخصصی از حیطه این قانون خارج است و شامل اهانت نمی‌شود.

* درباره طرح شوراهای حل اختلاف، اختلاف دیدگاه‌هایی در مجلس و قوه قضائیه وجود دارد که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال بررسی آن است و درباره جزئیات آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

*{ با اشاره به تصویب کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در مجلس}: متأسفانه در این باره هم مطالبی در رسانه‌ها مطرح شد اما باید بگویم که هدف کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ارائه این طرح، آن بود که نظمی به صنعت و بازار فولاد داده شود چرا که بازار فولاد روی سایر بازارها از جمله بازار خودرو تأثیر بسزایی دارد و هرگونه ناهنجاری و مشکل در این زمینه می‌تواند آثار نامطلوب خود را در بخش معدن و تولیدات صنعتی کشور بگذارد.

*در کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، مباحثی پیرامون واردات و صادرات اقلام فولادی مطرح شده اما ما شاهدیم کسانی که در زمینه معادن و ذخایر فولادی فعال هستند، اظهارنظراتی پیرامون این مصوبه مجلس داشتند که باید بدانند ذخایر معدنی و فولادی برای عموم جامعه است و تصمیم‌گیری در این باره باید به نفع کل ملت باشد.

*{ درباره برنامه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری}: پنج نفر از وزرا به کمیسیون‌های مجلس دعوت شده‌اند، این هفته هم سؤالات گوناگونی از وزرا در کمیسیون‌های مختلف مطرح می‌شود و مسائل نظارتی و سوال از وزرا یکی از اقدامات مهم و جدی مجلس است که پیگیری می‌شود.

*{ در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست رییس مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران}: احتمالا آقای قالیباف در آینده نشست هایی از این دست داشته باشند اما من از آن بی اطلاع هستم. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.