سایت وزارت خارجه آمریکا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ را اعلام کرد

وبگاه وزارت خارجه آمریکا در صفحه مربوط رئیس جمهوری آمریکا پایان دوره ریاست جمهوری  دونالد ترامپ  ۱۱ ژانویه (دوشنبه) را  اعلام کرد.

برخی منابع خبری از هک شدن  وبسایت وزارت خارجه آمریکا خبر دادند. برخی خبرنگاران نیز احتمال می‌دهند «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا موضوع خود را در قبال ترامپ تغییر داده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نشست امروز دوشنبه بندهای استیضاح ترامپ را ارائه داده و طی آن رئیس جمهور آمریکا را متهم به تحریک به شورش کردند.در صورتی که استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا رای آورد، وی نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که در یک دوره، دو بار استیضاح می‌شود. از سوی دیگر در جلسه امروز، موضوع فعال کردن متمم 25 قانون اساسی مطرح شد که نمایندگان جمهوری‌خواه اعتراض خود را به موارد مطرح شده ابراز داشتند که در نتیجه آن،‌ قرار شد رای‌گیری درباره فعال کردن متمم 25 قانون اساسی به جلسه صبح سه‌شنبه موکول شود.

روند برکناری ترامپ طبق متمم 25 قانون اساسی آمریکا به این شرح است: معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه باید از کنگره بخواهند که صلاحیت‌های رئیس جمهور را لغو کنند. پس از آن رئیس جمهور آمریکا 4 روز زمان دارد تا به آن اعتراض کرده و رد کند. پس از آن کنگره طی 21 روز برای حل اختلاف تلاش خواهد کرد و طی این مدت، معاون رئیس جمهور وظایف رئیس جمهور را در اختیار خواهد داشت. در صورتی که کنگره نتواند به توافقی درباره لغو صلاحیت‌های رئیس جمهور برسد، وی تمامی امتیازات و صلاحیت‌های خود را بدست خواهد آورد.

روز 16 ژانویه تا 20 ژانویه (1 بهمن) روز مراسم تحلیف  «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.