آنکارا: تیم بایدن به دنبال بهبود روابط با ترکیه است

در حالی که دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» با توسل به قانون «کاتسا» ترکیه را به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی از روسیه تحریم کرد، اما آنکارا به بهبودی روابط در دولت بعدی واشنگتن امیدوار است.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن تُرک» خبر داد که تیم انتقال قدرت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به آنکارا پیامی داده مبنی بر اینکه به دنبال بهبود روابط دوجانبه است.

کالین توضیح داد: «بایدن در زمانی که معاون رئیس‌جمهور اوباما بود، چهار بار به ترکیه آمد و این منطقه را می‌شناسد. تماس‌های ما با تیم انتقالی وی تا کنون بسیار مثبت بوده است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» به نقل از این مصاحبه، وی افزود: «آنها (تیم بایدن) گفتند که خواستار ایجاد روابط خوب با ترکیه هستند تا صفحه جدیدی را [در روابط دوجانبه] رقم بزنند».

چند هفته پیش بود که وزارت خزانه ‌داری آمریکا از تحریم رئیس صنایع دفاعی  ترکیه خبر داد. منابع خبری گزارش دادند که وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را  تحریم کرده است.

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه اما گفت که سه مشکل اصلی هنوز محل اختلاف نظر بین واشنگتن و آنکارا است: حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه، بی‌تفاوتی نسبت به جنبش «فتح‌الله گولن» و تحریم فروش اف-۳۵ به ترکیه.

کالین اظهار داشت که اگر گام‌هایی برای حل اختلافات در این سه زمینه برداشته شود، آمریکا و ترکیه می‌توانند فصل جدیدی در روابط خود رقم بزنند.

وی درخصوص تنش با یونان در موضوع شرق مدیترانه نیز ضمن ابراز امیدواری برای بهبود روابط، گفت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تماس تلفنی با رئیس شورای اروپا داشت و قرار شد که دو رئیس‌جمهور اروپایی برای حل این مشکل به ترکیه بیایند.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

پیش از این، وزارت خارجه ترکیه با تنش‌زا دانستن اقدام یونان در مسدود کردن بخش‌های بزرگی از حریم هوایی دریای اژه و شرق مدیترانه جهت برگزاری رزمایش نظامی، به آتن هشدار داد رفتار مسئولانه و بر مبنای عقل سلیم داشته باشد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.