رایزنی تلفنی پوتین و مکرون درباره مسائل قره باغ

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در راستای هماهنگی اقدامات سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، ولادیمیر پوتین با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تلفنی گفت و گو کرد که در جریان آن برخی مسائل مربوط به دیدار ۱۱ ژانویه (۲۲ دی ماه) سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو بررسی شد.

در بیانیه آمده است: با اشاره به اجرای مستمر بیانیه مشترک روز ۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تثبیت اوضاع منطقه قره باغ خاطرنشان شد که در نشست فردا، گام هایی برای بازگشت منطقه قره باغ به وضع عادی بررسی می شود.

رئیس جمهوری فرانسه از تلاش های روسیه برای کمک به حل و فصل اوضاع قره باغ اعلام حمایت کرد و بر اهمیت کمک های انسانی به ساکنان منطقه قره باغ که از جنگ در این منطقه آسیب دیده اند از جمله با مشارکت سازمان های بین المللی مربوطه تاکید کرد. 

پوتین و مکرون موافقت کردند که تماس مقامهای دو کشور در سطوح مختلف ادامه یابد. 

 دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین امروز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که فردا (دوشنبه) به ابتکار رئیس جمهوری روسیه، نشست سه جانبه ای با شرکت ولادیمیر پوتین، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مسکو برگزار خواهد شد. 

در بیانیه کرملین با اشاره به اینکه در نشست فردا گام های بعدی برای حل مسائل منطقه قره باغ بررسی می شود، آمده است: در آن نشست به مسائل مربوط به کمک به ساکنان منطقه قره باغ آسیب دیده از مناقشه در این منطقه توجه خاص خواهد شد.

پوتین دیدارهای جداگانه ای با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواهد داشت. 

 به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، امروز پوتین در نشست وبیناری شورای امنیت روسیه، با اعضای این شورا درباره اوضاع و مسائل قره باغ و وضعیت منطقه قفقاز جنوبی گفت وگو کرد. 

 وضعیت منطقه قره باغ در یک هفته اخیر پرتنش بود. 

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه در گزارشی ۶۲ نظامی ارمنی بازداشت شده در قره باغ را به اجرای اقدامات تروریستی و قتل نظامیان و شهروندان غیرنظامی آذربایجانی در قره باغ متهم کرد.

 در این گزارش، بیانیه وزارت امور خارجه ارمنستان درباره بازداشت ۶۲ نظامی این کشور در قره باغ  بی اساس خوانده شد.

  وزارت امور خارجه ارمنستان روز گذشته در بیانیه ای جمهوری آذربایجان را به نقض حقوق بین المللی و مفاد بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ و آتش بس در قره باغ و بازداشت غیرقانونی ۶۲ نظامی ارمنی در ماه دسامبر گذشته در منطقه " هادروت " در قره باغ متهم کرد.

  وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود در پاسخ به این بیانیه، با رد این اتهامات ارمنستان، یاداور شد: این نظامیان از ایالت "شیراک" ارمنستان به خدمت فراخوانده شده و ۲۶ نوامبر (۶ آذر) یعنی پس از امضای بیانیه سه  جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره پایان جنگ و اتش بس در قره باغ، به خاک جمهوری آذربایجان اعزام شدند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به این که ۶۲ نظامی ارمنی در جریان عملیات مشترک سرویس امنیت دولتی و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در قره باغ بازداشت شدند، آنها را به اقدامات تروریستی و قتل و مجروح کردن نظامیان و شهروندان غیرنظامی آذربایجانی متهم کرد.

سفر وزیر خارجه ارمنستان به قره باغ مساله دیگر تنش زا بین باکو و ایروان بود و "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان در این رابطه مقامات ارمنستان را از سفر به منطقه قره باغ بدون هماهنگی با باکو برحذر داشت. 

 به گزارش ایرنا ، علی اف طی سخنانی در جلسه هیات دولت جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ارمنستان به قره باغ گفت: به این گونه سفرها باید پایان داده شود.

 علی اف با تاکید بر این که باید این تحریکات پایان یابد و درغیر این صورت ارمنستان پشیمان خواهد شد، خاطرنشان کرد: آخرین سفر هیات رسمی روسیه به ارمنستان و جمهوری آذربایجان مربوط به عادی سازی روابط میان دو کشور بود،باید دلیل این گونه سفرهای تحریک آمیز مشخص شود.

رییس جمهوری آذربایجان افزود: هیچ تبعه خارجی نباید بدون اجازه از ما به قره باغ سفر کند چرا که این منطقه جزو سرزمین جمهوری آذربایجان است.

 علی اف با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ارمنستان به قره باغ گفت: برای نخستین بار به این گونه سفرها هشدار می دهم ، دفعه بعد پاسخ ما بسیار سخت خواهد بود.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه که ششم مهرماه گذشته آغاز شد توانست سرزمین های خود را از اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کند.

 این درگیری ها با بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنسیتان در ۲۰ آبان پایان یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.