جانسون، رفتار ترامپ را محکوم کرد

بوریس جانسون روز پنجشنبه در نشست خبری روزانه دولت بیان داشت که آمریکا در تمام طول زندگی او نماد چیزهای مهم مانند آزادی و دمکراسی بوده است. او با این حال رئیس جمهوری آمریکا را مقصر تحریک هوادارانش برای شورش علیه کنگره و ادعای تقلب در انتخابات معرفی کرد و افزود: به اعتقاد من این رفتارها کاملا اشتباه است و من تحریک مردم را برای رفتار شرم‌آوری که در کنگره رخ داد، بی قید و شرط محکوم می‌کنم.

نخست وزیر انگلیس دیشب در اظهار نظری محتاطانه به انتقاد از رفتار هواداران ترامپ اکتفا کرد و آن را شرم آور خواند. وی خاطر نشان کرد که انتقال قدرت در آمریکا باید با آرامش و منظم صورت گیرد.

ساعاتی بعد دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد که اراده دمکراتیک مردم آمریکا را نمی‌توان با اقدامات خشن عده اندکی تغییر داد. وی تصریح کرد: انگلیس خشونت‌های دیروز را بی قید و شرط محکوم می‌کند.

گزارش‌ها حاکیست که مقامات لندن از روابط صمیمانه و تنگاتنگ با دونالد ترامپ پشیمان شده‌اند.  کیم داروک سفیر سابق انگلیس در واشنگتن که دو سال پیش به لطف درز مکاتبات محرمانه‌اش علیه دونالد ترامپ مجبور به استعفا شد، در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای بیان داشت: ترامپ با تحریک هوادارانش برای تجمع مقابل کنگره چه انتظاری داشت؟ اینکه آرام باشند و بعد از دقایقی روانه خانه شوند؟ بی تردید این یک اقدام تحریک آمیز و رویدادی هولناک بود که به اعتبار آمریکا در سراسر جهان صدمه زد.

وی خاطر نشان کرد که حمله اغتشاش‌گران به یک نهاد سیاسی در آمریکا بی سابقه است و ترمیم آن‌ سال‌ها زمان خواهد برد.

همچنین «تام توگندهات» رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی انگلیس دیشب با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: امروز بسیاری با وحشت نظاره گر این واقعیت هستند که قدرت حاکمان عوام فریب که ادعا می‌کنند مدافع جریان ناتوان هستند قانون را نقض که طرف قوی را مهار و ضعیف را حفاظت می‌کنند. وی تصریح کرد: اقدامات دونالد ترامپ همه ما را تهدید می‌کند.

نیکلا استرجن سر وزیر اسکاتلند نیز تحولات کنگره را هولناک خواند و با آن‌هایی که طرف دمکراسی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در آمریکا هستند اعلام همبستگی کرد. وی بدون نام بردن از ترامپ، اقدامات آن‌هایی که حمله علیه دمکراسی را سازمان‌دهی می‌کنند شرم آور خواند.

دیشب و تنها ساعتی پس از پایان سخنرانی «دونالد ترامپ»، نشست مشترک کنگره به ریاست «مایک پنس» آغاز شد، اما در همان دقایق اولیه هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، نمایندگانی که در حال تایید آرای «الکترال کالج» برای انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا بودند را به وحشت انداخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.