دختر شهید المهندس: اگر سردار سلیمانی نبود عراقی وجود نداشت

منار جعفر آل ابراهیم، دختر شهید ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی عراق که نام اصلی وی جمال جعفر است، در مصاحبه با شبکه خبری المیادین در سالروز شهادت المهندس و سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت که قاسم سلیمانی بسیار مهربان و متواضع و مخلص و پاک بود و پدرش همواره نگران جان وی در عراق و خارج از آن بود.

وی گفت که پدرش همواره تکرار می‌کرده نباید سلیمانی را میان گرگ‌ها رها کرد به ویژه با وجود سفارت آمریکا که یک پایگاه نظامی و مرکز عملیات و مرکز برنامه‌ریزی برای ترور است.

منار تأکید کرد: اگر شهید سلیمانی و سلاح و حمایت ایران و وجود مشاوران لبنانی نبود، کشور عراق باقی نمی‌ماند.

منار گفت که شهید ابومهدی المهندس می‌دانست که هر لحظه امکان دارد شهید شود و خانواده‌اش نیز شهادت او را پیش‌بینی کرده بودند به ویژه به دلیل حوادث اخیر در منطقه و عراق چراکه بعد از بازگشایی گذرگاه القائم و البوکمال تیرها حشد شعبی را نشانه گرفته بودند.

وی گفت: برای ایجاد دودستگی در حشد شعبی و ایجاد فتنه در داخل آن و متهم کردنش تلاش هایی صورت گرفت. تلاش‌هایی برای جنگ داخلی در عراق انجام شد اما این تلاش‌های برنامه‌ریزی شده شکست خورد. عملیات ترور به دولت آمریکا آسیب زد و آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد.

وی درباره عملیات حشد شعبی علیه داعش و آزادی عراق گفت: درگیری‌ها بسیار شدید بود و کسی تصور نمی‌کرد این آزادی که در زمان اندکی به دست آمد، راحت بوده باشد. عملیات به بررسی دقیق نیاز داشت. عملیات آزادی در مناطق حساس آغاز شد و شرکت‌های آمریکایی عقب‌نشینی و از دادن تجهیزات به عراق خودداری کردند و شرط گذاشتند که دولت نوری مالکی تغییر کند تا به عراق کمک کنند درحالی که عراق در معرض تهدید و دولت در آستانه فروپاشی بود. اگر پشتیبانی ایران و حزب الله لبنان نبود خاک عراق به سرعت آزاد نمی‌شد؛ ایرانی که اگر نبود حشد شعبی تشکیل نمی‌شد و ارتقا نمی‌یافت.

وی گفت: حشد شعبی از تمام گروه‌های عراقی برای مقابله با تروریسم تشکیل شد و سوپاپ اطمینان و امنیت عراقی‌ها بود و نه فقط امنیت را در بغداد برقرار کرد بلکه آمرلی را آزاد کرد، مسیرهای زیارت کربلا و تکریت را با کمترین خسارت آزاد کرد برخلاف آمریکا که تمام زیرساخت موصل را از بین برد. قبل از ورود داعش حشد شعبی مناطق العلم، الضلوعیه و فلوجه را آزاد و امنیت را در مرزهای عراق برای ممانعت از ورود تروریست‌ها برقرار کرد. المهندس در تبدیل حشد شعبی به یک نهاد قانونی و رسمی برای ممانعت از وقوع بحران‌های دیگر موفق بود.

منار گفت که پدرش از دهه‌های هشتاد با حزب‌الله لبنان ارتباط داشت. وی با شهید مصطفی بدرالدین و شهید عماد مغنیه از دهه های هشتاد ارتباط داشت و شناختش از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از زمان مخالفتش با نظام صدام بود. همکاری میان دو طرف افزایش یافت و از طریق مشارکت گروه‌های مقاومت عراق در جنگ علیه تروریسم در سوریه در کنار حزب‌الله به عینه دیده شد. همچنین این همکاری در جریان مقابله با داعش و سقوط موصل و ورود مشاوران حزب‌الله به عراق افزایش یافت. نقش المهندس در محور مقاومت خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت. بازگشایی گذرگاه البوکمال نیز بیشتر آن‌ها را خشمگین کرد. البوکمال تضمینی برای امتداد یا تأسیس پل مقاومت از طریق عراق بود. حشد شعبی طرح تقسیم عراق را که اسرائیل از آن حمایت می‌کرد، ناکام گذاشت.

منار گفت: تشکیل گروه‌های مقاومت به محض ورود آمریکا به عراق و اشغال آن آغاز شد. پدرم بر تأسیس همه گروه‌ها نظارت داشت اما از پشت پرده عمل می‌کرد.  او با تمام تیم‌های سیاسی درباره حکومت، انتخاب نخست‌وزیر، انتخابات، ائتلاف‌های سیاسی و ائتلاف شیعی در ارتباط بود و نقش اصلی داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.