کدام کشورها واکسن چینی خریداری کرده‌اند؟

رسانه‌های چین گزارش دادند که میزان اثربخشی و کارآیی واکسن سینوفارم ۷۹ درصد تشخیص داده شده و سهولت دسترسی و قابلیت مصرف آن به استاندارد سازمان جهانی بهداشت و اداره ملی نظارت بر داروی چین رسیده است.

زنگ ییکسین، معاون کمیسیون ملی بهداشت چین پس از صدور پروانه برای واکسن سینوفارم گفته است که این واکسن را اکنون می‌توان برای واکسیناسیون "اقشار و گروه‌های پرخطر" در برابر ویروس کرونا مورد استفاده قرار داد.

روزنامه "South China Morning Post" گزارش داده است که واکسیناسیون ۵۰ میلیون شهروند چین با این واکسن پیش از آغاز جشن‌های سال نو چینی در ماه فوریه ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

به گفته سینوفارم، واکسن مجوز گرفته در دو نوبت باید تجویز شود. این واکسن با ۷۹ درصد کارایی بعد از واکسن‌های بیوان‌تک با ۹۵ درصد تاثیر و مُدرنا با ۹۴ درصد کارایی قرار گرفته اما تاثیر و کارآیی آن بالاتر از واکسن آسترازنکا قرار دارد.

مزیت واکسن چینی این است که برخلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.

اندونزی و برزیل توافقنامه‌هایی برای خرید این واکسن با چین منعقد کرده‌اند. اکنون پاکستان نیز از خرید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم خبر داده است.

سایر کشورهای در حال توسعه نیز امیدوارند که از چین یا روسیه واکسن بخرند.

با وجود توزیع واکسن چینی در برخی کشورها منتقدان می‌گویند که چین برای جلب اعتماد نسبت به کارآیی این واکسن بایستی اطلاعات دقیق‌تر آزمون‌های واکسن دولتی سینوفارم را به طور شفاف رسانه‌ای کند.

به گزارش دویچه وله، ویروس‌شناسان و اپیدمی‌شناسان اما با جدیت توصیه می‌کنند که انواع هرچه بیشتری از واکسن به طور همزمان معرفی شوند و پروانه بگیرند تا واکسیناسیون به شکل برابر در سطح جهان انجام گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.