تا کی باید ماسک بزنیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم؟

اگرچه تزریق واکسن در کشورهای زیادی آغاز شده اما متخصصان می‌گویند که تا پایان این ویروس، راهی طولانی در پیش است و مدت زیادی طول خواهد کشید تا واکسن اثر چشم‌گیری خود را نشان دهد.

به گفته آنان مردم باید انتظار داشته باشند که تا مدتی، محدودیت‌های زیادی برقرار باشند.

در هفته گذشته سازمان غذا و دارو (FDA) مجوز تزریق اضطراری واکسن کرونای فایزر را برای افراد ۱۶ ساله و بالاتر صادر کرد و کادر درمان در ایالات متحده از اولین افرادی بودند که دوزهای اولیه واکسن کوید۱۹ را دریافت کردند.

آینده نزدیک تغییر محسوسی نخواهد کرد

دکتر تیموتی بروور، متخصص عفونی و اپیدمیولوژیست می‌گوید: تزریق واکسن کوید۱۹ تغییر فوری و سریعی در وضعیت فعلی نخواهد داشت اما کادر درمان، افراد مسن و گروه‌های پرخطر در اولویت ما برای تزریق واکسن هستند.

او می‌گوید: با توجه به مدت زمان لازم برای واکسیانسیون این گروه‌ها، ما در آینده نزدیک تغییر قابل ملاحظه‌ای مشاهده نخواهیم کرد چرا که فعلا واکسن کافی برای تزریق به همه اقشار جامعه وجود ندارد تا بلافاصله بتوانیم شاهد تاثیر آن باشیم.

دکتر دن کالور، متخصص ریه هم در این باره معتقد است که اتفاقات آینده غیرقابل پیش بینی است. او می‌گوید به احتمال زیاد تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ شاهد تغییرات قابل توجهی خواهیم بود.

به گفته این متخصص نیازمندی واکسن فایزر به فریزرهایی با دمای منفی هشتاد درجه یک چالش است و به این معناست که ما نیازمند امکاناتی هستیم که مقادیری از واکسن را ذخیره و در مناطق دیگر پخش کنیم.

اگر واکسن بزنیم از ویروس در امانیم؟

متخصصان معتقد اند که هنوز اطلاعات خوبی درمورد اینکه واکسن‌ها می‌توانند از انتقال بیماری جلوگیری کنند، وجود ندارد. آنها می‌گویند: ممکن است خودتان از بیماری در امان باشید اما به این معنا نیست که دیگر ناقل بیماری به شخصی که واکسن را دریافت نکرده است، نیستید. به همین دلیل پروتکل‌های پیشگیرانه‌ای که در سال گذشته رعایت شد، همچنان باید ادامه داشته باشند.

به گفته محققان از بسیاری جهات دیگر شرایط قدیمی وجود ندارد و ما باید با تغییرات جدید پایدار در کل جامعه سازگار شویم چرا که دنیای پسا کرونا معنای شرایط عادی قدیمی را دگرگون کرده و شرایط عادی جدیدی را تجربه خواهیم کرد.

دکتر بروور می‌گوید: تا پیش از کرونا اگر کسی با ماسک وارد بانک می‌شد، ممکن بود یک خطر برای امنیت بانک تلقی شود اما در شرایط فعلی ماسک زدن در همه جا یک اجبار محسوب می‌شود. پیش بینی من این است که در آینده هم مردم بیشتر از پیش در فصل سرما یا فصول بیماری ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی مانند محافظ‌های پلاستیکی حتی بعد از رواج واکسن در سوپرمارکت‌ها باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: 

سازمان بهداشت جهانی: واکسن زدن تضمین از بین رفتن کرونا نیست

این پزشک متخصص می‌گوید که مطمئن نیست استفاده از ماسک در آینده مانند دنیای قبل از کرونا شود. او ادامه می‌دهد: چیزی که در مورد ماسک وجود دارد این است که اساساً آنها یک عمل نوع دوستانه هستند و احتمال ابتلای دیگران را به عفونت‌ها کاهش می‌دهند. من فکر میکنم تغییراتی جدی در جامعه ایجاد خواهد شد و حتی در آینده از جلسات مجازی و آنلاین و دورکاری خیلی بیشتر از قبل استقبال خواهد شد.

راهی دراز در پیش است

دکتر کالور واکسن کرونا را به مثال فیلی در اتاق تشبیه کرده و می‌گوید: وقتی صحبت از بیماری مانند سرخک می‌شود، یک بار تزریق واکسن آن کافی است تا شما همیشه در برابر آن ایمن باشید. اما اگر یک بار به کرونا مبتلا شوید، پس از مدتی ایمنی بدن شما در برابر این ویروس از بین می‌رود؛ درست مانند آنچه در باره ابتلا به آنفلوآنزا اتفاق می‌افتد و باید به همان روشی که هرسال در پاییز و زمستان درباره واکسن آنفلوآنزا اتفاق می‌افتد، واکسن کرونا را دریافت کرد.

او ادامه می‌دهد: جنبه خوب کرونا نسبت به آنفلوآنزا این است که به نظر نمی‌رسد این ویروس با سرعت زیادی جهش پیدا کند و این به آن معناست که مجبور نیستیم دائما واکسن‌های جدیدی برای آن بسازیم.

یک جنبه خوب در مورد ماهیت COVID-۱۹ این است که Culver گفت به نظر نمی رسد ویروس با سرعت زیادی جهش می یابد - برخلاف آنفلوانزا - و این بدان معناست که شما مجبور نیستید مرتبا واکسن های جدیدی برای آن تهیه کنید.

هردوی این متخصصان معتقد اند که باید صبر کرد چرا که هنوز دوزهای محدودی از واکسن وجود دارد و افراد کمی واکسینه شده اند و  چندین ماه طول می‌کشد تا این واکسن‌ها برای اکثر مردم دنیا به طور گسترده در دسترس باشند و نباید تصور کنند که تا یکی دو ماه دیگر بیشتر مجبور به ماسک زدن نیستند.

دکتر کالور در پایان تاکید می‌کند که از آنجا که ما هنوز به طور کامل نمی‌دانیم که واکسن مانع از شیوع عفونت می‌شود یا نه باید تا اطلاع ثانوی با واقعیت‌های موجود زندگی کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.