روسیه سفرای فرانسه، آلمان و سوئد را احضار کرد

بنابر گزارش رسانه‌های روسی، وزارت خارجه روسیه امروز سه‌شنبه سفرای چند کشور اروپایی را در ارتباط با تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا در خصوص پرونده مسمومیت ادعایی مخالف روسیه احضار کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری روسی «ریانووستی» گزارش داد سفرای کشورهای آلمان، فرانسه و سوئد در ساختمان وزارت خارجه روسیه حاضر شدند. 

پنجشنبه ۲۴ مهرماه اتحادیه اروپا و انگلیس، عضو جداشده آن، شش مقام روس را در ارتباط با مسمویت ادعایی «الکسی ناوالنی» مخالف روسیه مورد تحریم قرار دادند. 

خبرگزاری روسی تاس در این خصوص گزارش کرد، در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا نام «سرگئی کرییِنکو» معاون اول رئیس کارکنان دفتر اجرایی ریاست‌جمهوری روسیه، «الکساندر بورتنیکف» مدیر سرویس امنیتی فدرال روسیه و دو معاون وزیر دفاع (پاول پوپوف و الکسی کریووروچکو) بوده است.

بنابر این تحریم‌ها، افراد مذکور از سفر به کشورهای عضو این اتحادیه منع شدند و همچنین دارایی‌هایشان در بانک‌های اروپایی مسدود شد.

یک موسسه تحقیقاتی دولتی روسیه (GosNIIOKhT) هم در همین خصوص تحریم شد و مشاغل اتحادیه اروپا از هر گونه ارتباط با این موسسه منع شدند.

«ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، در واکنش، ضمن غیرقانونی خواندن تحریم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا، گفت که مسکو پاسخ متناسبی به این تحریم‌ها خواهد داد.

این دیپلمات روس تصریح کرد:‌ «بدون تردید، اقدامات متقابلی بعنوان پاسخ به این اقدامات در پیش گرفته می‌شود و از آنجایی که تحریم‌های ارائه شده علیه اشخاص است، قطعاً در پاسخ به اقدامات، افرادی هدف قرار می‌گیرند».

وی ادامه داد: «منطقی است که این مسئله را در نظر بگیریم که اقدامات تلافی‌جویانه احتمالاً بر روابط دوجانبه با برلین و پاریس تأثیر می‌گذارد زیرا بر کسی پوشیده نیست که آنها پشت این اقدام (تحریم روسیه) بوده‌اند».

شیزوف تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه را «اقداماتی یکجانبه و غیرقانونی و شبیه به تمامی مجازات‌های پیشین این اتحادیه» توصیف و تصریح کرد که شورای امنیت تنها نهادی است که حق ارائه تحریم‌ها علیه کشورها را دارد.

نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید کرد که کشورهایی که پیشنهاد تحریم روسیه در ارتباط با پرونده ناوالنی را مطرح کرده‌اند، هیچ‌گونه سند و مدرکی در این خصوص به همپیمانان خود ارائه ندادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.