پکن: رابطه آمریکا-چین باید بر اساس احترام متقابل باشد

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از تأیید رسمی «جو بایدن» بعنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده خواستار تقویت روابط دوجانبه با واشنگتن شد.

مجمع گزینندگان آمریکا بامداد امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی اعلام کرد با رأی برگزینندگان (الکتورها) ایالت کالیفرنیا به بایدن، او توانسته از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «شینهوا»، ونبین در کنفرانس خبری خود در خصوص تأیید بایدن در مجمع گزینندگان آمریکا بعنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا گفت: «چین نتایج انتخابات را مشاهده کرده است» و «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین پیام تبریک خود را در تاریخ ۲۵ نوامبر (پنجم آذرماه) به بایدن ارسال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه خواست تا دو کشور چین و آمریکا روحیه عدم تعارض، عدم تقابل، احترام دوجانبه و همکاری برد-برد را حفظ کنند و برهمکاری تمرکز کرده و اختلافات را مدیریت کنند تا توسعه بدون عیب و نقص و مداوم روابط دوجانبه را تقویت کنند.

پیش از این، کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» در پیامی تلگرامی به بایدن برای پیروزی نهایی در آراء مجمع گزینندگان تبریک گفته است.

رئیس‌جمهور روسیه ضمن آرزوی موفقیت برای جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ابراز اطمینان کرد که امکان بهبود روابط دو کشور به رغم اختلافات موجود وجود دارد

ولادیمیر پوتین همچنین تاکید کرد که بهبود روابط روسیه و آمریکا می‌تواند به حل بسیاری از مسائل و موضوعات بین‌المللی کمک کند. (جزئیات بیشتر)

۵۳۸ نماینده موسوم به «گزیننده‌های رئیس‌جمهور» با شرکت در جلساتی در ایالت‌های خود رأیشان را بر اساس نتایج آرای مردمی به یکی از دو نامزد انتخابات دادند.

اعضای کنگره آمریکا قرار است در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ماه) آراء مجمع گزینندگان را مورد تأیید قرار دهد و پس از آن بایدن بعنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) آغاز به کار خواهد کرد.

پس از تأیید نهایی بایدن در مجمع گزینندگان، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، باز هم مدعی تقلب در انتخابات شد و از پذیرش شکست سر باز زد.

وی در این پیام تصریح کرد: «بسیاری از آرای ترامپ به بایدن منتقل شد. قاضی بسیار محترم میشیگان این گزارش حماسی را منتشر کرد. در همه جای کشور واقعیت دارد. این انتخابات جعلی نمی‌تواند دوام بیاورد. جمهوری‌خواهان کاری بکنید. پیروزی بزرگ در ایالت کلیدی! ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ رأی».

از طرف دیگر، بایدن در واکنش به پیشتازی خود در آراء برگزینندگان این کشور، گفت اکنون زمان شروعی تازه و رقم زدن صفحه‌ای جدید در تاریخ این کشور است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.