انتقاد سازمان ملل از تأثیر تحریم‌ها بر مردم عادی کشورهای هدف

«آلِنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره پیامد‌های منفی اقدامات زورگویانه و یکجانبه در یک ارزیابی مستند که هفته گذشته منتشر شده به تأثیر تحریم‌ها بر مردم جهان اشاره کرده است.

به نوشته پایگاه شبکه خبری «راشا تودی»، دوهان در این خصوص نوشته تحریم‌های یکجانبه، مردم کشور‌هایی که قرار است از آنها محافظت کند را می‌کشد و فرآیند حقوق بشر و ارائه کمک‌های بشردوستانه را تضعیف می‌کند.

این مقام سازمان ملل در ارزیابی خود نوشت تحریم‌های یکجانبه باعث کشته شدن، بیماری و گرسنگی مردم کشور‌هایی می‌شود که مورد هدف قرار گرفته‌اند و تحریم‌ها همچنین اقدامات بشردوستانه را دشوار و خطرناک می‌سازند.

وی همچنین با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا در جهان نوشت: «بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ می‌توانست بشریت را برای مبارزه با این بیماری مهلک گرد هم آورد. اما در سال ۲۰۲۰ شاهد بکارگیری تحریم‌های یکجانبه بوده‌ایم که کل ملت‌ها را هدف قرار داده و به توانایی آنها برای پاسخگویی به این ویروس در کشور خود آسیب می‌رساند. این در حالی است که این تحریم‌ها، روند ارائه کمک‌های بشردوستانه را تضعیف می‌کند.»

دوهان اینگونه نتیجه‌گیری کرده که این تحریم‌ها به کشته شدن مردم جهان، نرسیدن کمک‌های درمانی برای امراض آنان و در نتیجه جلوگیری از دسترسی این مردم به حقوق بشر پایه خود منجر می‌شود.

وی همچنین در ادامه نتیجه‌گیری خود نوشت که اقدام بهتر، لغو یا حداقل متوقف کردن موقت تحریم‌های یکجانبه است تا این بحران سلامتی به پایان برسد. با این وجود، دوهان این نتیجه را غیرواقع‌بینانه دانسته است.

این مقام سازمان ملل همچنین هشدار داده که دستیابی به اهداف خوب مشترک با نقض حقوق بشر کسانی که تحریم‌های یکجانبه سعی در محافظت از آنها دارند، امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین از کشور‌های جهان خواسته اتخاذ اقدامات فوری را برای حفظ جان مردم در بحبوحه شیوع ویروس کرونا با وجود منافع اقتصادی، سیاسی و دیگر منافع را در نظر بگیرند.

اظهارات آلنا دوهان در حالی مطرح شده که ایالات متحده آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کشور‌هایی چون یمن و ایران اعمال کرده است.

روز پنجشنبه وزارت خزانه داری آمریکا از تحریم چند نفر از مقام‌های دولت نجات ملی یمن در صنعاء خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه گذشته هم اعلام کرده بود، سفیر ایران در یمن را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. 

در حالی که آمریکا یکی از حامیان اصلی ائتلاف متجاوز به یمن است در بیانیه خزانه‌داری ادعا شده «ایران همچنان به بی‌ثبات کردن یمن ادامه می‌دهد.» 

مقام‌های آمریکایی بار‌ها در اظهارات خود عنوان کرده‌اند که در روز‌های پایانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است تحریم‌های بیشتری بر ایران، چین، کره شمالی و دیگر کشور‌ها اعمال کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.