درخواست ایران از کمیسر سازمان ملل درباره ترور شهید فخری‌زاده

اسماعیل بقایی هامانه در این نامه، با اشاره به وجود قرینه های جدی مبنی بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در این اقدام شنیع، آن را "نقض فاحش حقوق بین الملل، حقوق بشر و همه ارزش های اخلاقی" توصیف نموده و نسبت به عواقب خطرناک تروریسم دولتی جنگ طلب بر حاکمیت قانون و صلح و امنیت بین المللی هشدار داد. 

بقایی هامانه در فرازی از این نامه با تشریح خدمات علمی و پژوهشی شهید فخری زاده از جمله در تولید کیت های تشخیص کرونا و همچنین مدیریت پروژه تولید واکسن کووید ۱۹ در ایران، ترور سبعانه ایشان را نشانه بارز خباثت بانیان این ترور برای ممانعت از رشد و شکوفایی علمی و تکنولوژیک ایران دانسته و تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران به رغم همه فشارها و تضییقات تحمیلی مسیر بالندگی علمی خود را ادامه خواهد داد.

وی مسئولیت سازوکارهای حقوق بشری به ویژه دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در برابر چنین اقداماتی که مصداق واقعی تروریسم دولتی بوده و با نقض حق حیات انسان های بیگناه همه موازین و قواعد حقوق بشری و اخلاقی را یادآور گردیده و از کمیسر عالی حقوق بشر خواست این اقدام را محکوم کند.

خانم اگنس کالامارد گزارشگر قتل های خودسرانه سازمان ملل متحد دو روز قبل در رشته توییت هایی ترور دکتر فخری زاده را مصداق بارز قتل خودسرانه و نقض صریح حقوق بین الملل دانسته بود.

شهید محسن فخری‌زاده دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران عصر جمعه در حمله تروریستی در منطقه آبسرد استان تهران به شهادت رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.