توافق مراکش و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی کامل روابط

به گزارش عربی ۲۱، ترامپ در توئیتی نوشت: "موفقیت تاریخی دیگر ... اسرائیل و پادشاهی مراکش توافق کردند که روابط کامل دیپلماتیک برقرار کنند. پیشرفتی عظیم برای صلح خاورمیانه..."

وی همچنین نوشت که ایالات متحده حاکمیت مراکش را بر منطقه صحرای غربی به رسمیت می شناسد؛ جایی که مراکش دهه ها با جبهه پولیساریو بر آن اختلاف دارد.

 در اعلامیه امضا شده توسط ترامپ آمده که "آمریکا معتقد است ایجاد یک کشور مستقل در صحرای غربی گزینه واقع بینانه ای برای حل مناقشه نیست." کاخ سفید از طرفین درگیری در صحرای غربی خواست "بر اساس طرح خودمختاری مراکش به عنوان چارچوبی برای مذاکرات بدون تأخیر وارد بحث و گفتگو شوند".

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ترامپ روز پنجشنبه در تماس تلفنی با محمد ششم، پادشاه مراکش به توافق رسید.

روابط مراکش و رژیم صهیونیستی پس از ۲۰ سال از سر گرفته می شود و مراکش چهارمین کشوری است که ظرف ماه های گذشته به دعوت آمریکا اقدام به عادی سازی روابط با تل آویو می کند.

روابط سطح پایین میان مراکش و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰، و در پی سرکوب فلسطینیان از سوی ارتش اسرائیل قطع شد اما حالا قرار است دو طرف سفارت های خود در تل‌آویو و رباط را باز کنند و خطوط هوایی هم میان آنها برقرار شود.

مراکش در ازای قبول پیشنهاد آمریکا برای رابطه با اسرائیل، کاخ‌سفید را مجاب کرده که حاکمیت این کشور بر اراضی صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. مراکش این اراضی را بعد از خروج اسپانیا از صحرای غربی، و در جریان درگیری‌های میان جبهه پولیساریو با مراکش و موریتانی تصاحب کرده است.

خبرگزاری رسمی مراکش اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا طی تماس تلفنی به محمد ششم گفت که وی یک فرمان ریاست جمهوری صادر کرده که ایالات متحده آمریکا را ملزم می کند تا برای اولین بار در تاریخ خود ، حاکمیت کامل مراکش را بر تمام منطقه صحرای مراکش به رسمیت بشناسد. "

پس از  مصر و اردن، امارات، بحرین و سودان، مراکش ششمین کشور جهان عرب است که اسرائیل را به "رسمیت" می‌شناسد و روابط دیپلماتیک با آن برقرار می‌کند.

از سوی دیگر جمعی از کشورهای عربی که سابق بر این با رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط کرده بودند از این اقدام استقبال کردند.

رحب رئیس الانقلاب بمصر عبد الفتاح السیسی وولی عهد أبو ظبی محمد بن زاید، مساء الخمیس، بإعلان تطبیع علاقات المغرب مع الاحتلال الإسرائیلی.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر که کشورش پیشگام در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود در توئیتی از این تصمیم مراکش استقبال و آن را "تحولی بسیار مهم" قلمداد کرد.

ولیعهد امارات نیز نوشت: "از اعلام عادی سازی روابط بین کشور برادر مراکش با اسرائیل و همچنین تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی خرسندیم."

وی مدعی شد: "این اقدام در تقویت تلاش مشترک ما برای برقراری ثبات و صلح و شکوفایی در منطقه سهیم است.

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین نیز این تصمیم مراکش را ستود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.