هدف آمریکا از توافق کشورهای عربی با اسرائیل مشخص شد

او این توافقات را به دلایل دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی ضروری خواند و ادعا کرد کشورهای عرب می‌بینند که در صورت عادی‌سازی، پتانسیل بزرگی برای رشد اقتصادی ایجاد خواهد شد.

اسپر سپس به سبک همیشگی مقامات آمریکایی به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت: بسیاری از کشورهای منطقه متوجه هستند که بزرگترین نگرانی آن‌ها و ما ایران و رفتارهای ناهنجار آن در منطقه در چهار دهه است که از آفریقا تا سراسر خاومیانه و افغانستان را دربر می‌گیرد.

این مقام نظامی آمریکا در ادامه برای توجیه ادعاهایش، ایران را تهدید مشترک خواند و گفت چشم‌انداز توافقات ایجاد نوعی ساختار امنیتی است که در آن کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از درگیری با ایران همکاری کنند.

او سپس نیروهای تروریست‌ آمریکایی در منطقه، سنتکام، را در حال انجام بخش بزرگی از این کار خواند و افزود همه آن کشورها منافع و قطعاً نگرانی‌هایی مثل تهدید آزادی دریانوردی از طریق خلیج فارس، آزادی تجارت و حاکمیت کشورها دارند.

اسپر در ادامه ادعاهایش برای ترغیب کشورهای دیگر منطقه به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مدعی حمله ایران به زیرساخت‌های نفتی عربستان در سال گذشته و دخالت در عراق شد.

او بار دیگر به مسئله تعهد آمریکا به دفاع از اسرائیل هم پرداخت و گفت: همانطور که آمریکا به ایجاد روابط استراتژیک با کشورها ادامه می‌دهد، همچنین به تعمیق همکاری با وفادارترین شرکای خود مشغول است. کمی بعد از امضای توافق تاریخی ابراهیم که آمریکا آن را تسهیل کرد، من میزبان همتای اسرائیلی خود در پنتاگون بودم تا بار دیگر بر تعهد ایالات متحده بر حفظ "مزیت کیفی نظامی" اسرائیل تایید کنم و امیدوارم در هفته‌های آتی برای ادامه گفت‌وگوها به تل‌آویو سفر کنم. ما به همکاری نزدیک برای توسعه توانایی‌های پیشرفته بخصوص در دفاع موشکی ادامه می‌دهیم.

پیشتر «کِلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با بیان اینکه طی چند روز آینده احتمال اعلام توافق سازش کشورهای دیگری با رژیم صهیونیستی وجود دارد، تلویحاً این روند را اقدامی در تقابل با ایران توصیف کرد.

روز ۲۵ شهریور «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی مراسمی در کاخ سفید با حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و وزرای خارجه بحرین و امارات توافق عادی‌سازی روابط با این دو کشور موسوم به توافق ابراهیم را امضا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.