نزول شاخص‌های بورسی جهان

بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد اعضای اتحادیه اروپا با اجرایی شدن یک بسته نیم تریلیون یورویی دیگر برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا موافقت کرده اند. پیش از این اتحادیه اروپا ۱.۳۵ تریلیون یورو برای حمایت از اقتصادهای اروپایی اعتبار تخصیص داده بود و بدین ترتیب حمایت های مالی در سطح اتحادیه اروپا تا مارس ۲۰۲۲ ادامه پیدا خواهد کرد. این اقدام اروپا در شرایطی انجام می شود که قاره سبز با موج دوم همه گیری کرونا مواجه شده و تلفات مجددا رو به افزایش رفته است. 

شکست مذاکرات برگزیت بیش از هر زمان دیگری به خطری برای آینده اقتصادی اروپا تبدیل شده است. بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس پس از دیدار با اورسلا فون در لین- رییس کمیسیون اروپا گفته است احتمال زیادی وجود دارد که اتحادیه اروپا و انگلیس نتوانند به توافقی بر سر روابط تجاری آینده برسند. با وجود آن که چندین دور مذاکرات تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا انجام شده اما اختلاف طرفین بر سر طیف وسیعی از موارد نظیر سطح دسترسی به بازارهای مالی و بانکی، ماهیگیری در آب های ساحلی و تعرفه های گمرکی تاکنون مانع از امضای یک توافق جامع پسابرگزیت شده است. انگلیس خواهان داشتن روابطی مشابه روابط کانادا با اتحادیه اروپا شده است که تاکنون اروپایی ها با آن مخالفت کرده اند.

در حالی که بایدن خود را برای تشکیل دولت جدید آماده می کند، ایالت های پنسیلوانیا و نوادا شکایت تیم حقوقی ترامپ را رد و بایدن را برنده نهایی این انتخابات اعلام کرده اند. انتظار می رود که تصویب و اجرایی شدن بسته جدید محرک اقتصادی در آمریکا تا زمان روی کار آمدن دولت بایدن در ژانویه به طول بیانجامد. با وجود توسعه واکسن مقابله با کرونا، هنوز بسیاری از بخش های اقتصادی آمریکا با مشکلات مالی مواجهند.  

پس از مدت ها انتظار سرانجام نخستین تزریق عمومی واکسن کرونا در انگلیس روی دو فرد مسن انجام شد و قرار است این واکسن به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد. طبق اعلام رسانه ها، رییس جمهور آمریکا دستور استفاده از واکسن ساخت شرکت فایزر را صادر کرده است و کانادا نیز از ورود محموله های واکسن خبر داده است. انتظار می رود به تدریج و تا پایان بهار سال ۲۰۲۱ بخش بزرگی از قشر اسیب پذیر در جهان واکسینه شوند.   

تنش بین چین و آمریکا هنوز رو به افزایش است و در تازه ترین اقدام ضد چینی، وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد نام ۱۴ عضو ارشد حزب مرکزی کمونیست چین را به دلیل آن چه دخالت در امور داخلی هنگ کنگ خوانده، به فهرست تحریم های خود افزوده است که این اقدام با انتقاد شدید وزارت خارجه چین موجه شد. سفیر چین در آمریکا نیز از این کشور خواست تا دست از سیاست های مخرب خود بردارد و به جای آن با نشان دادن حسن نیت، مسیر را برای بهبود روابط دو کشور فراهم کند.  

پیش از این نیز  کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که به موجب آن شرکت های چینی که قوانین حسابداری و حسابرسی آمریکا را رعایت نکنند اجازه ورود به بورس این کشور و عرضه سهام خود را نخواهند داشت. این لایحه پیشتر نیز در سنا تصویب شده بود و اکنون برای اجرایی شدن تنها نیاز به امضا توسط رئیس جمهور دارد. در صورت اجرایی شدن این قانون،  یک مهلت سه ساله به بورس های چینی داده خواهد شد تا خود را با این استاندارد ها وفق دهند و گرنه سهامشان از بورس آمریکا خارج خواهد شد.  

آمریکا پیشتر نیز سومین شرکت بزرگ نفتی چین و شرکت سی ام اس آی- یکی از بزرگ ترین تراشه سازان چینی را به دلیل ارتباط آن ها با ارتش چین تحریم کرده بود. چون یینگ- سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری گفته است این کشور تصمیم دارد چهار مقام آمریکایی را تحریم کند. هنوز مشخص نیست که پکن تصمیم دارد کدام مقامات آمریکایی را تحریم کند. روزنامه دولتی چاینا دیلی با انتقاد از اقدامات اخیر آمریکا نوشته است که این کارها به روابط دو طرف آسیب جدی زده است.  

تاکنون بیش از ۷۰ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۹۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۵۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۹۸ هزار و ۲۲۸ نفر، برزیل با ۱۷۹ هزار و ۶۳ نفر، هند با ۱۴۲ هزار و ۲۱۲ نفر، مکزیک با ۱۱۱ هزار و ۶۵۵ نفر و انگلیس با ۶۳ هزار و ۸۲ نفر بوده است.

تری سند ون- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه ولث منیجمنت  - گفت: هنوز به طور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال های متناقض می دهد.  

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹ هزار و  ۹۳۸.۴۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۳ درصد ریزش تا سطح ۳۶۶۰.۵۴ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۹ درصد پیشروی در سطح ۱۲ هزار و ۳۷۵.۳۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۹۹.۷۶ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۳۳ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۹۵.۷۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افت ۰.۰۵ درصدی در سطح ۵۵۴۹.۶۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۴ درصد پایین رفت و به ۸۱۸۲.۳۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۲۳ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۷۵۶.۶۴ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۳۵ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۴۱۰.۵۹ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۰.۰۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۴۰.۵۲ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۷ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۶۸۳.۱۲  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.