احتمال برگزیت بدون توافق قوت گرفت

بوریس جانسون در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که پس از مرور مذاکرات دیروز او با رئیس کمیسیون اروپا، اعضای دولت با او هم‌عقیده شدند که توافق پیشنهادی اتحادیه منافع لندن را تامین نمی‌کند. 

نخست وزیر انگلیس مدعی شد که لندن به شکل فوق‌العاده‌ای از خود در مذاکرات انعطاف نشان داده و تلاش کرده تا در تمام حوزه‌ها پیشرفت حاصل شود. وی عنوان کرد که تا آخرین لحظه به تلاش برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد و برای تحقق این امر حاضر است به پایتخت کشورهای اروپایی سفر کند. 

او با این حال خاطر نشان کرد که احتمال تحقق برگزیت بدون توافق و راه حلی مانند رابطه استرالیا با اتحادیه اروپا بسیار زیاد است. جانسون افزود: زمان آن رسیده که مردم و شرکت‌های تجاری برای یکم ژانویه ۲۰۲۱ آماده باشند؛ چون در هر دو صورت تغییراتی در راه خواهد بود.

او درباره اختلاف نظر با اتحادیه اروپا توضیح داد که طرف مقابل اصرار دارد انگلیس همچنان از قوانین اتحادیه پیروی کند. این در حالیست که به گفته نخست وزیر انگلیس این شیوه با اصل برگزیت و پایان برتری قوانین اتحادیه اروپا در انگلیس سازگاری ندارد.

انگلیس ۳۱  ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) رسماً اتحادیه اروپا را پس از چهار دهه عضویت ترک کرد. این کشور تا پایان امسال تابع مقررات اتحادیه اروپاست بدون آنکه حق رأی داشته باشد. دو طرف در ۱۰ ماه گذشته تلاش کردند تا برای دوران پسابرگزیت به یک توافق تجارت آزاد دست یابند اما تاکنون این امر محقق نشده است. 

انگلیس در حالی به دنبال رابطه‌ تجاری مشابه استرالیا با اتحادیه اروپاست که این کشور توافقنامه تجارت آزاد جامع با اتحادیه اروپا ندارد. بخش زیادی از مبادلات تجاری بین اتحادیه اروپا و استرالیا بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی انجام می‌شود.

نخست وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا توافق کرده‌اند که تصمیم نهایی در این زمینه را به روز یکشنبه موکول کنند. تا آن زمان مذاکره کنندگان دو طرف به تلاش‌ها برای دستیابی به توافق تجارت آزاد ادامه خواهند داد. 

هم زمان گزارش‌ها از بروکسل مقر برگزاری نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا حاکیست که آنها نیز امیدی به نتیجه مذاکرات برگزیت نداشته و بر لزوم آمادگی برای تحقق برگزیت بی‌توافق تاکید دارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.