وزیر خارجه عربستان: ریاض مخالف بازگشت آمریکا به برجام نیست

«فیصل بن فرحان آل سعود» روز یکشنبه در گفت و گو با روزنامه «لاریپوبلیکا» (la Repubblica) ایتالیا با بیان اینکه کشورش مخالف بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ بین کشورهای غربی و ایران امضا شد و دولت فعلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، نیست، اظهار داشت: ما امیدواریم تمام موضوعات نگران کننده از ایرانیها و در راس آن‌ها ضرورت اعمال ممنوعیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم و عدم امکان بازگشت ایران به این فعالیت‌ها که اولین چیزی است که در اولین لحظه اختلاف بین طرفین توافق ظاهر می‌شود، مورد توجه قرار گیرد.  

وی همچنین خواستار بازنگری درباره روش بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران شد و ادعا کرد: در ایران سایت‌های مخفی نظامی وجود دارد که در آن‌ها محدودیت‌هایی برای بازرسان اعمال می‌شود و نیازی به گفتن نیست که توافق قبلی به فعالیتهای تهاجمی و توسعه طلبانه منطقه‌ای ایران توجه نمی‌کرد.  

 وزیر خارجه عربستان سعودی  مدعی شد که ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از سایت های خود را نداده است.  

ادعاهای واهی و تکرای وزیر خارجه عربستان سعودی در حالی بیان می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان توافق برجام تا خروج آمریکا از آن، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را راستی آزمایی و در گزارش‌های خود فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافق یاد شده را تایید کرده است.  

پس از خروج آمریکا از برجام نیز ایران طی چند مرحله تعهدات خود را کاهش داده و رئیس جمهوری با ارسال نامه‌ای به طرف‌های یاد شده و آژانس بین المللی انرژی آن‌ها را در جریان قرار داده است.  

همچنین ۲۰ مهر امسال «رافائل ماریانو گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با نشریه اتریشی «دی پرسه»  با اشاره به توانمندی‌های ایران در چرخه فناوری هسته‌ای از نظارت مستمر و دائمی بازرسان این نهاد بر فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز این کشور خبر داد.  

وی یک روز بعد در  نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای ارائه گزارش سالانه این آژانس صحبت می‌کرد، گفت:  در ماه اوت، برای گفت‌وگو با رئیس جمهوری روحانی و سایر مقامات ارشد به تهران رفتم. ما در مورد حل برخی از موارد اجرای پادمان، از جمله دسترسی بازرسان خود به دو مکان مورد نظر آژانس در ایران، به توافق رسیدیم. 

گروسی تاکید کرد: از آن زمان بازرسی‌ها در هر دو مکان انجام شده است. 

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه گفت وگوی خود با روزنامه ایتالیایی درباره توافق امارات و بحرین برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل گفت: ما همیشه از همه اشکال عادی سازی، حمایت کرده‌ایم اما برای پیوستن عربستان به این توافق نامه‌ها، نیاز به توافق بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها وجود دارد و ما معتقدیم که این یک شرط اساسی است. 

 وی در پاسخ به سئوالی درباره تاکید برخی از اعضای تیم «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا مبنی بر اینکه پرونده ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی حتی پس از صدور احکام در عربستان سعودی علیه عاملان آن به پایان نرسیده است،  گفت: ما معتقدیم که عاملان آن را شناسایی شده و محاکمه شدند، همچنین ما برنامه‌های لازم را برای اصلاح دستگاه‌های امنیتی خود انجام دادیم تا اطمینان حاصل شود که چنین عمل وحشتناکی مجدداً اتفاق نمی‌افتد.  

فیصل بن فرحان افزود: ما آماده‌ایم تا تلاش‌های انجام شده در این زمینه را به دولت بعدی آمریکا اطلاع دهیم. 

وزیر امور خارجه عربستان بازداشت فعالان زن سعودی که برخی از آن‌ها می‌گویند مورد شکنجه و هتک حرمت جنسی قرار گرفته‌اند به دلیل مطالبه اصلاحات را رد کرد و گفت:  برخی از این اصلاحات در عربستان انجام شده و در حال اجرا است. 

وی مدعی شد که این فعالان زن بازداشت شده متهم به ارتکاب جرائم خطرناک علیه امنیت ملی عربستان از جمله انتقال اسناد و اطلاعات محرمانه به کشورهایی که متحد عربستان نیستند هستند و از آن‌ها خواسته شده برای پاسخگویی به دادگستری مراجعه کنند.  

در همین پیوند، هفته گذشته سفیران حقوق بشر اروپایی در بیانیه‌ای از عربستان سعودی به دلیل ادامه بازداشت دستکم پنج فعال حقوق زنان به شدت انتقاد کردند و خواستار آزادی آن‌ها شدند. 

در بیانیه سفیران حقوق بشر در انگلیس، هلند، آلمان، سوئد، استونی، لوکزامبورگ و فنلاند آمده است: ما از ادامه بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی بسیار نگران هستیم و ابراز تاسف می‌کنیم که پرونده‌های «لجین الهذلول» و «سمر بدوی» اکنون به دادگاه کیفری ویژه تروریسم و امنیت ملی ارجاع شده است. 

طبق گزارش عفو بین الملل سه نفر دیگر از جمله «نسیمه الساده، نوف عبدالعزیز و مایا الزهرانی» نیز در بازداشت به سر می‌برند. 

پیش از این روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» گفته بود که فعالان زن بازداشت شده در زندان‌های عربستان مورد آزار جنسی و شکنجه  قرار گرفته‌اند.  

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.