دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگوهای اولیه با عربستان سعودی در مورد یک توافق در زمینه انرژی هسته‌ای را آغاز کرده است. آسوشیتدپرس می‌گوید این مذاکرات اکنون پیوندهایی ناگسستنی با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) پیدا کرده‌اند. 

 

 دستاوردها و مخاطرات زیادی هستند که در این مذاکرات به گرو گذاشته شده‌اند: میلیاردها دلار سود شرکت‌های آمریکایی از قراردادهای توسعه برنامه هسته‌ای عربستان در یک سوی کفه این ترازو و توان آمریکا برای جلوگیری از دستیابی عربستان به سلاح‌های هسته‌ای در سوی دیگر آن قرار دارند. 

 

سه مقام آمریکایی و سه منبع آگاه دیگر به آسوشیتدپرس گفته‌اند «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا قرار است روز جمعه در رأس‌ هیئتی متشکل از نمایندگان سازمان‌های مختلف آمریکایی در لندن با نمایندگان عربستان دیدار و گفت‌وگو کند. 

 

عربستان سعودی قبلاً گفته که به دنبال دست‌یابی به توافقی با آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای، بدون محدودیت در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری آن است. 

 

اما مقام‌های آمریکایی که به شرط عدم افشای نام گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند سعودی‌ها اکنون پرونده این مذاکرات خودشان را به مسائل مربوط به برجام گره زده‌اند. آنها گفته‌اند در صورتی که محدودیت‌های ایران در توافق هسته‌ای برجام تشدید شود، آنها هم محدودیت‌ها در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را خواهند پذیرفت. 

 

آسوشیتدپرس نوشته این مذاکرات بر سر توانمندی‌های هسته‌ای ایران و عربستان سعودی، مقام‌های آمریکایی را در موقعیت مهمی برای موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه قرار داده است. مطابق این گزارش، سعودی‌ها که در زمره نزدیک‌ترین متحدان آمریکا هستند این سوال را می‌پرسند که اگر ایران می‌تواند غنی‌سازی کند چرا ما نتوانیم؟

 

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی در نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «هدف ما این است که از همان حقوقی برخوردار باشیم که سایر کشورها برخوردارند.»

 

«ریک پری» در سفر به لندن به دنبال توافق با عربستان درباره سندی موسوم به «توافق ۱۲۳» خواهد بود. این قرارداد به بند ۱۲۳ «قانون انرژی اتمی ایالات متحده» اشاره دارد که به موجب آن همکاری‌های هسته‌ای میان آمریکا و سایر کشورها مستلزم رسیدن به توافق در این زمینه است. 

 

در صورتی که آمریکا و عربستان نتوانند در این مورد به توافق برسند، شرکت‌های انرژی مانند «وستینگهاوس» از فرصت‌های کسب و کار و همکاری با سعودی‌ها محروم خواهند شد. مقام‌های آمریکایی و منابع آگاه می‌گویند سعودی‌ها وعده داده‌اند در صورتی که محدودیت‌های جدیدی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به کار گرفته شود، چنین همکاری‌هایی را با شرکت‌های آمریکایی آغاز خواهند کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.