انتقاد فلاحت پیشه از پیشنهاد حمله ایران به حیفا

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس و تحلیل‌گر سیاسی درباره اظهارات وزیر خارجه کشورمان که برخی از داخل به آمریکا گرا می دهند که اگر با ما مذاکره کنید بهتر است و واکنش ایران به ترور شهید فخری زاده گفت؛

 آقای ظریف به هر حال فعلا نمایندگی سیاست خارجی کشورمان را دارند و اصلا نباید وارد این مسائل شوند. برجام یک ایده آل نیست بلکه یک حد مقدور برای طرفین است. هیچکدام از طرفین نه طرف مقابل و نه ایران این معاهده را ایده آل ندانسته اند. تبدیل کردن برجام به یک امر مطلوب در داخل و در رقابت‌های جناحی به ضرر منافع ملی تمام می شود.

جناح های سیاسی ممکن است مواضع مختلفی را داشته باشند. یا چراغ سبزهایی نشان دهند اما کسانی که مسئولیت دارند مسئولیت منافع ملی و دفاع از آن بر عهده آنهاست.

 دعواهای جناحی فقط قیمت احیای برجام را به زیان ایرانی‌ها بالا می برد. 

{ با اشاره به مرتبط کردن برجام و ترور شهید فخری زاده}: حتی آنها که این چالش ها را مطرح می کنند خود می دانند که موضوع هسته‌ای جزو موضوعات کلان سیاست خارجی است که تصمیم گیری در مورد آن در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و این تصمیم گیری یک موضوع فرا جناحی و حتی فرادولتی و فرا مجلسی است. 

{ با اشاره به احتمال تاثیرگزاری ترور شهید فخری زاده بر مسیر احیای برجام}:  جای دیگر هم گفته ام که باید در شرایط بعد از ترور یک سه گانه در سیاست خارجی ایران شکل بگیرد. یک ضلع این سه گانه به هر حال حق ایران برای مقابله به مثل و انتقام هست که به هر حال دستگاه ها و نهادهای مسئول در این زمینه مشخص هستند و آنها باید از همین حالا ماموریت تعریف کنند و انتقام از تروریست‌ها را در دستور کار قرار دهند. بدین معنا که نباید کلیت سیاست کشور در یک راستا قرار گیرد چنانکه دیدم آقایی گفته بود که الان وقتش است که ما به حیفا حمله کنیم، اینها کسانی هستند که ناخودآگاه در کمین نتانیاهو قرار گرفته‌اند که اینگونه افراطی پیشنهاد می دهند. من می گویم بخشی از کشور چنین مسئولیتی را با حقانیت لازم دارد و به هر حال در زمان مناسب انتقام هم گرفته می شود. 

بخش دوم، وزارت خارجه است که در قالب دیپلماسی عمومی از یک سو و شکایتی با همراهی دفتر حقوقی ریاست جمهوری در محافل بین المللی پیگیری شود.

بخش سوم که به نظر من بسیار هم مهم است دیپلماسی هسته ای ماست که باید از سوی شورای عالی امنیت ملی بدون آنکه در دام رژیم صهیونیستی و البته مثلث پمپئو، بن‌سلمان و نتانیاهو بیفتد پیگیری شود. این مثلث آخرین نفس های خود را می کشد و به هر دری می زند و به هر آتشی دامن می زند برای اینکه چالش تازه‌ای را به سیاست خارجی ایران تحمیل کند. این ضلع سوم به نظرم باید در شورای عالی امنیت ملی با دید بلند مدت پیگیری شود و برجامی که به نظر من احیا خواهد شد در راستای منافع ملی احیا شود و به چالش های شکل گرفته پایان دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.