کارگران سه ساله صاحبخانه می شوند

به موجب تفاهم‌نامه ای که سال گذشته میان وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید، مقرر شد ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان در دستور کار قرار گیرد و تمهیدات لازم در این خصوص پیش بینی شود.

در این راستا اخیرا تفاهم نامه سه جانبه ای میان وزارت کار، شرکت عمران شهرهای جدید و اتحادیه اسکان منعقد شده که بر اساس آن، اتحادیه تعاونی های مسکن کارگران (اسکان) مدیریت ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی را برعهده گرفته که ۱۰ هزار واحد آن حداکثر ظرف مدت ۳۶ ماه در ۱۲ شهر جدید احداث خواهد شد و کارگران شهرهای جدید در استان های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، سمنان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و سیستان و بلوچستان از اجرای این تفاهم نامه بهره مند خواهند شد.

آنطور که صادقی فر ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ می گوید با امضای این تفاهم نامه سه جانبه اولین قرارداد اجرای طرح اقدام مسکن ملی ویژه مشمولان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با هدف ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید آغاز می شود.

او می گوید: آن دسته از مشمولین که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام و ‌پس از تأیید و احراز شرایط، آورده اولیه خود را واریز کرده باشند در اولویت واگذاری هستند و در فاز بعد، تعاونی های مسکن واحدهای تولیدی و صنعتی در اولویت قرار می گیرند.

معاون وزیر کار ابراز امیدواری کرده با توجه به سرعت عمل اتحادیه اسکان و همکاری مطلوب شرکت عمران شهرهای جدید در شناسایی زمین با اخذ مجوزهای لازم طی هفته های آینده عملیات ساخت واحدهای مسکونی برای کارگران آغاز شود.

در طرح احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگری که تفاهم نامه آن دی ماه سال گذشته به امضا رسید، وزارت راه و شهرسازی متعهد شده در حوزه مسکن کارگری نسبت به تجهیز منابع و زمین اقدام کند. وزارت کار نیز از طریق سازمانهای زیرمجموعه و منابع بانکهای عاملی که در اختیار دارد به تامین مالی و آورده متقاضیان کمک خواهد کرد.

در حال حاضر ظرفیت‌های قانونی بسیاری برای تأمین مسکن کارگران وجود دارد. فعالان کارگری معتقدند در ماده ۱۴۹ قانون کار برای تامین مسکن کارگران تکالیفی بر عهده جامعه کارفرمایی گذاشته شده است که می توان با استناد به این ماده قانونی، از ظرفیت شهرکهای صنعتی استفاده کرد و کارفرمایان را برای تامین زمین و مسکن کارگران مشارکت داد.

محمد جعفر کبیری ـ معاون امور تعاون وزارت کار در گفت وگو با ایسنا، از اختصاص خط اعتباری ۷۵۰۰ میلیارد تومانی به ۷۵ هزار تعاونی مسکن با اولویت تعاونی های مسکن کارگری خبر داده و می گوید: بانک توسعه تعاون این تسهیلات را با اولویت مسکن کارگری اختصاص داده و به طور میانگین به ازای هر واحد مسکونی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پیش بینی شده است. مدت بازپرداخت تسهیلات مذکور ۱۰ ساله بوده که با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در اختیار افراد قرار داده می شود.

کارگران مشمول می توانند هم در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند و هم به عضویت تعاونی های مسکن درآیند. به موجب این طرح زمین در اختیار تعاونی های مسکن کارگری قرار می گیرد و از زمینهای جوار شهرکهای صنعتی که امکان ساخت در آنها وجود دارد، استفاده می شود.

وی درباره نحوه عضویت کارگران و ثبت نام در این طرح می افزاید: اکثر کارگران یا عضو تعاونی ها هستند یا تشکل کارگری دارند و می توانند از طریق آنها برای ثبت نام و عضویت اقدام کنند ولی چنانچه عضو هیچ تعاونی مسکن یا تشکل کارگری نباشند می توانند درخواست خود را به کارفرمایان ارائه دهند و یک تعاونی مسکن تشکیل دهند و در نهایت از طریق سامانه جامع هوشمند بخش تعاون بدون مراجعه حضوری تعاونی خود را به ثبت برسانند.

کبیری می گوید: کارگران مشمول این طرح می توانند هم در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند و هم به عضویت تعاونی های مسکن درآیند. به موجب این طرح زمین در اختیار تعاونی مسکن کارگری قرار می گیرد و از زمینهای جوار شهرکهای صنعتی که امکان ساخت در آنها وجود دارد، استفاده می شود.

واگذاری زمین در طرح اقدام ملی مسکن، به سه شیوه اجاره بلندمدت ۹۹ ساله، فروش اقساطی و واگذاری مشارکتی خواهد بود که با مذاکرات انجام شده و در راستای تجمیع منابع برای تسهیل در ساخت واحد مسکونی، بهره مندی افراد به شیوه اجاره بلند مدت ۹۹ ساله خواهد بود. جامعه هدف طرح، کارگران هستند و بر این اساس وزارت کار شناسایی خانوارهای فاقد مسکن را برعهده دارد.

 به دنبال امضای تفاهم نامه سه جانبه اخیر و برنامه دولت برای تامین مسکن کارگران و بازنشستگان، عملیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ویژه مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی با تلاش وزارت کار و وزارت راه و شهرسازی در عرض سه سال آینده اجرایی خواهد شد که گام بزرگی در جهت تسهیل شرایط خانه دار شدن کارگران و احداث واحدهای مسکونی مناسب و ارزان قیمت خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.