روحانی: هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد اثربخش نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در ستاد ملی کرونا گفت: همیشه باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم حتی اگر واکسن مطمئن و دوز مناسب در اختیار ما قرار گیرد و بتوانیم به مردم بدهیم باز هم باید پروتکل‌ها را رعایت کرد. برای اینکه اولا واکسن وقتی تزریق می‌شود، اثر گذاری آن چند هفته زمان لازم دارد. هنوز آثار و عوارض واکسن‌ها مشخص نیست و معلوم نیست آثار واکسن‌هایی که قرار است در کشورهایی که می‌خواهند واکسیناسیون را شروع کنند چه مقدار است و عوارض این واکسن‌ها هم برای دنیا روشن نیست.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: شاید برخی از این واکسن‌ها دارای عوارضی باشد؛ پس ما نمی‌توانیم به واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته امیدوار باشیم.  هر وقت هم واکسن مطمئنی پیدا شود به اندازه دوز مورد نیاز تولید نمی‌شود و ظرفیت تولید در دنیا محدود است. ضمن اینکه انجام واکسیناسیون برای همه افراد مورد نیاز زمان می‌برد  بنابراین نباید به امید واکسن مراقبت‌ها کاهش یابد.

رئیس جمهوری گفت: فکر می‌کنیم واکسن می‌رسد و مشکلات ما حل می‌شود در حالی که هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد اثربخش نیست و نمی‌دانیم آیا این ویروس تغییر ژنتیکی انجام می‌دهد یا نه و اگر چنین تغییری ایجاد شود واکسن‌ها هم باید تغییر کنند. بنابراین باید همه پروتکل‌های بهداشتی را به همان شکل اعلام شده به دقت اجرا و عملیاتی کنیم.

وی با تاکید مجدد بر توسعه آزمایشات افزود: این توسعه آغاز شده است و به رقم ۱۰۰ هزار آزمایش در روز می‌رسیم و این می‌تواند در بیماریابی سریعتر کمک کند تا افراد گرفتار تخت‌بیمارستان نشوند و زودتر بهبود یابند. افراد مبتلا باید دوره قرنطینه را مراعات کنند و در صورت نقض قرنطینه حتماً باید با آنان برخورد شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.