روحانی: با افرادی که قرنطینه را نقض می‌کند باید برخورد شود

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در ستاد ملی کرونا گفت: در سایه جلسات ستاد ملی کرونا و جلسات کمیته ها، تاکنون ۴۲۰ مصوبه داشته‌ایم و به ۳۵ دستگاه اجرایی ابلاغ کردیم و ۸۵ درصد مصوبات ما هم اجرایی شده است.

روحانی افزود: اقداماتی که از اوایل آبان ماه انجام گرفت، اول برای ۴۳ شهرستان و سپس برای ۴۶ شهرستان و بعدا در اول آذر که محدودیت‌های سراسر اعمال شد، کار بسیار خوبی انجام گرفته و آثار آن بسیار مثبت بوده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

* همه این آثار مثبت با همکاری مردم بوجود می‌آید. تا زمانی که مردم احساس کنند این بیماری خطرناک است و برای حفظ سلامت خودشان باید به پروتکل ها دقیق عمل کنند، ما پیشرفت می‌کنیم، البته محدودیت هایی نیاز است که اعلام می‌کنیم.

* امیدواریم با همکاری مردم شاهد یک شرایط بسیار مناسب تری باشیم. ما به سمت کانال ۵۰۰ فوتی در روز می‌رفتیم و برخی پیش‌بینی‌ها می‌گفت که شرایط بدتری خواهیم داشت که با اقداماتی که اعمال شد از کانال ۴۰۰ به کانال ۳۰۰ فوتی آمدیم.

* ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم به واکسن، هنوز هم معلوم نیست در کشورهای که می خواهند واکسیناسیون کنند نتیجه چه می‌شود. می‌دانیم هیچ واکسنی هم صد در صد اثر گذار نیست. نمی‌دانیم این ویروس تغییر ژنتیکی انجام می‌دهد یا خیر؟ 

* وظیفه ما هست همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. بارها تاکید کردیم تعداد آزمایشات توسعه یابد و به رقم ۱۰۰ هزار تست در روز می‌رسیم. حتما با افرادی که قرنطینه را نقض می‌کند باید برخورد شود. 

* اگر اقدامات( محدودیت‌ها) دو، سه هفته اخیر نبود امروز با مشکلات زیادی روبرو بودیم. وقتی پروتکلی را الزامی می‌کنیم خود ما مسئولین استحقاق و وظیفه ما برای اجرا بیشتر و بالاتر است. ما مسئولین باید بیش از مردم مصوبات ستاد را رعایت کنیم.  

* ۷ شهرستان در وضعیت فوق قرمز هستند، در تهران وضعیت کلی نارنجی است و لب مرز قرار دارد و در این شهر باید بیشتر رعایت کنیم. 

* شاید برخی از این واکسن‌ها دارای عوارضی باشد؛ پس ما نمی‌توانیم به واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته امیدوار باشیم.  هر وقت هم واکسن مطمئنی پیدا شود به اندازه دوز مورد نیاز تولید نمی‌شود و ظرفیت تولید در دنیا محدود است. ضمن اینکه انجام واکسیناسیون برای همه افراد مورد نیاز زمان می‌برد  بنابراین نباید به امید واکسن مراقبت‌ها کاهش یابد.

* فکر می‌کنیم واکسن می‌رسد و مشکلات ما حل می‌شود در حالی که هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد اثربخش نیست و نمی‌دانیم آیا این ویروس تغییر ژنتیکی انجام می‌دهد یا نه و اگر چنین تغییری ایجاد شود واکسن‌ها هم باید تغییر کنند. بنابراین باید همه پروتکل‌های بهداشتی را به همان شکل اعلام شده به دقت اجرا و عملیاتی کنیم.

* بر توسعه آزمایشات تاکید می کنم. این توسعه آغاز شده است و به رقم ۱۰۰ هزار آزمایش در روز می‌رسیم و این می‌تواند در بیماریابی سریعتر کمک کند تا افراد گرفتار تخت‌بیمارستان نشوند و زودتر بهبود یابند. افراد مبتلا باید دوره قرنطینه را مراعات کنند و در صورت نقض قرنطینه حتماً باید با آنان برخورد شود.

* هر زمان مراعات‌ها زیاد و دقت‌ها بیشتر و پروتکل‌ها بهتر رعایت شد، چند هفته بعد شرایط مناسب‌تری را تجربه کردیم. آثار اقداماتی که مردم در فروردین و اوایل اردیبهشت انجام دادند، را در اواخر اردیبهشت و خرداد مشاهده کردیم و دو مرتبه که مردم حس کردند این بیماری مشکلی ایجاد نمی‌کند و از آن عبور کردند، فاصله‌ها کم و رفت و آمدها زیاد شد و دوباره با موج بسیار بزرگ و گسترده‌ای مواجه شدیم.

* اگر اقدامات دو هفته اخیر نبود امروز با مشکلات بسیار گسترده مواجه بودیم، از همه آنانی که برای اجرای مصوبات تلاش کردند، از وزارت بهداشت و درمان که بار سنگین بر دوش این وزارتخانه است،  وزارت کشور که فرمانده قرارگاه عملیاتی است، قدردانی می کنم.

* وقتی ما پروتکلی را الزامی می‌کنیم و ستاد ملی کرونا آن را تصویب و ابلاغ می‌کند استحقاق خود ما مسئولین برای اجرا و وظیفه ما برای اجرا از مردم عادی بیشتر و بالاتر است.

*{ با ذکر آیه‌ای از قرآن}: کسی که مسئولیت بالاتر دارد و مردم در حکومت به وی نگاه می‌کنند،عمل وی می‌تواند تاثیرگذار باشد. وزیران و دستگاه‌های دیگر و همه آنهایی که در کشور مسئول هستند بیش از دیگران باید مراعات کنند و اگر مراعات نکنند موجب می‌شود که مردم احساس کنند این مصوبات خیلی لازم و ضروری نیست و اگر ضروری بود چرا فلان اداره و وزارتخانه و فلان مقام عمل نکرد.

* همه ما مسئولیت داریم و بسیار مهم است که ما بیش از مردم مراعات کنیم و مردم این را برای خودشان الگو قرار دهند و ان‌شاءالله با تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم به نقطه‌ مطلوب برسیم.

* با همکاری مردم موفق شدیم از حدود ۱۶۰ منطقه قرمز به  ۶۴ منطقه قرمز برسیم. بسیار مهم بود که این مناطق قرمز به مناطق نارنجی تبدیل شوند. مردم عزیز نیز بدانند که هر چقدر بیشتر مراعات کنند، محدودیت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و هر شهری کمتر مراعات کند،  در هفته‌های آینده با محدودیت‌های بیشتر مواجه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.