نرخ هر کیلو مرغ ۲۸ هزار تومان شد

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۸ هزار تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۲۸ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که نوسان چندانی در بازار رخ ندهد.

اسداله نژاد ادامه داد: مسئولان در برخی استان‌ها مرغداران را مکلف به عرضه مرغ با نرخ مصوب کرده اند، درحالیکه ۵۰ درصد نهاده تولیدی را با نرخ مصوب در اختیارشان قرار داده اند.

انتقاد مرغداران از تبعیض بین واحدهای بزرگ و کوچک مرغداری

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از بستن راه خروجی استان‌ها و تبعیض قائل شدن بین مرغداران بیان کرد: مسئولان بین مجموعه‌های بزرگ و کوچک در ارسال مرغ به تهران از میان استان‌های تامین کننده تبعیض قائل شدند که این اقدام موجب شده واحد‌های غیر زنجیره از زنجیره تولید خارج شوند، درحالیکه انتظار داریم با تولید و مقوله تولید برخورد منطقی شود.

نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی تامین نهاده‌های دامی را بزرگترین معضل پیش روی مرغداران دانست و گفت: با وجود آنکه ۳۲ تا ۳۳ روز از جوجه ریزی در برخی واحد‌ها می‌گذرد و خرید نهاده از سامانه بازارگاه انجام شده، اما به علت عدم تحویل بار ذرت و کنجاله مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کنند که تمامی این عوامل نگرانی‌هایی در بخش تولید ایجاد کرده است.

به گفته وی، با وجود آنکه ۵۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین می‌شود، اما همین میزان هم با تاخیر فراوان بدست مرغدار می‌رسد، از این رو سیاست گذاری باید به گونه‌ای انجام شود که واحد‌های مرغداری دچار ورشکستگی نشوند و تاوان قصور دستگاه‌های دولتی را بدهند.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ گفت: اگر دولت ۱۰۰ درصد نهاده‌ها را با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد، تمامی تولیدکنندگان مرغ را با نرخ مصوب در اختیار دولت قرار می‌دهند.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۴ هزار تومان اعلام کرد.

وی از کاهش مجدد قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه به ۴ هزار تومان کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود که روند کاهش قیمت به علت بی رغبتی مرغداران به جوجه ریزی ادامه یابد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود: با وجود آنکه وعده‌ها در خصوص سهمیه نهاده‌ها تنها در سامانه بازارگاه تخصیص داده شده و واحد‌ها در تامین همچنان دچار مشکل هستند، از این رو واحد‌ها در جوجه ریزی با احتیاط عمل می‌کنند.

وی قیمت تمام شده فعلی هر کیلو مرغ را ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر کل نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب تامین شود، مرغدار مکلف است مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب عرضه کند، اما بستن راه‌های خروجی استان‌های تولیدکننده اصلی مرغ به منظور عرضه با نرخ مصوب به دولت اقدامی ضد تولید است که واحد‌های خرد را به مرز ورشکستگی می‌کشاند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.