۲۰ نشانه بروز مشکل در کبد را بشناسید

کبد در قسمت بالا سمت راست شکم قرار دارد و یکی از اندام های حیاتی بدن انسان محسوب می شود. از جمله وظایف کبد می توان به تصفیه خون، ذخیره برخی ویتامین ها و مواد معدنی و تولید صفرا اشاره کرد.

مشکلات گوارشی

دلایل مختلفی می‌توانند در پس بروز مشکلات گوارشی وجود داشته باشند. مصرف بسیار زیاد چربی یا قند، یا نوشیدن بیش از اندازه نوشابه‌های گازدار و قهوه از جمله دلایل رایج در این زمینه هستند. اما مشکلات گوارشی مکرر می‌تواند نشانه‌ای از بروز مساله‌ای جدی در کبد باشد. اگر ناراحتی گوارشی شما پایدار است و از بین نمی‌رود به پزشک مراجعه کنید.

سنگینی کبد

احساس سنگینی کبد یکی از نشانه‌های رایج بروز مشکل در این اندام کلیدی بدن انسان است. سنگینی کبد لزوما به معنای ابتلا به سرطان کبد نیست و بروز انسداد در این اندام نیز می‌تواند موجب احساس سنگینی در آن شود. به طور معمول، با کاهش میزان چربی در رژیم غذایی این ناراحتی برطرف می‌شود. اما اگر علائم پایدار هستند به پزشک مراجعه کنید.

معده‌درد

احساس درد مداوم در سمت راست شکم باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد. امکان ابتلا به آپاندیسیت وجود دارد. با این وجود، اگر درد در قسمت بالا سمت راست شکم احساس شده و به سمت شانه راست بالا می‌رود، احتمال ابتلا به سرطان کبد وجود دارد.

یک توده قابل لمس زیر حفره قفسه سینه

اگر متوجه توده ای زیر حفره قفسه سینه در سمت راست شکم خود شده اید ممکن است کبد شما متورم شده باشد. سرطان یکی از دلایل تورم کبد است. متاسفانه، نخستین نشانه های سرطان کبد تا زمانی که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است، ظاهر نمی شوند. از این رو، با مشاهده این علامت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

خستگی شدید

خستگی لزوما با مشکلات کبدی پیوند نخورده است. یک ویروس می تواند برای چند روز موجب احساس خستگی در شما شود. اما اگر خستگی شدید را برای چندین روز تجربه کرده و قادر به انجام فعالیت های روزانه خود نیستید، باید به پزشک مراجعه کنید. یک کبد بیمار (به عنوان مثال، کبد چرب یا کبدی که تحت تاثیر سرطان یا سیروز قرار گرفته است) در ذخیره ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای ارائه عملکرد درست با دشواری مواجه است که این شرایط می تواند موجب احساس خستگی و ناخوشی شود.

کاهش اشتها

از دست دادن اشتها می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. افسردگی و اضطراب از جمله دلایل شایع بی اشتهایی هستند. اما اگر بی اشتهایی شما برای چندین روز ادامه داشته است، سیروز کبدی، به ویژه اگر بیش از حد نوشیدنی های الکلی مصرف می کنید، هپاتیت، یا حتی سرطان کبد می توانند در این زمینه نقش داشته باشند. در هر صورت، مراجعه به پزشک بهترین گزینه است.

بیماری زردی

بیماری زردی به راحتی قابل تشخیص است. بیماران مبتلا به این شرایط دارای پوست و غشاهای مخاطی زرد رنگ هستند که به انباشت رنگدانه بیلی‌روبین در خون و بافت ها اشاره دارد. این علائم اغلب نشان دهنده عملکرد نادرست کبد هستند که مواردی مانند هپاتیت، آسیب کبدی، سرطان کبد یا سندرم گیلبرت می توانند موجب آن شده باشند.

حالت تهوع

تجربه حالت تهوع لزوما به معنای کبدی ناسالم نیست. این شرایط ممکن است با مسمومیت غذایی یا بارداری در ارتباط باشد. اما اگر حالت تهوع از بین نمی رود یا به طور مرتب رخ می دهد، شرایطی نگران کننده در نظر گرفته شده و ممکن است به سیروز یا سرطان کبد اشاره داشته باشد.

مدفوع کم‌رنگ

مدفوع رنگ پریده ممکن است نشانه ای از عملکرد نادرست کبد باشد. البته، پیش از مراجعه به پزشک برای چند روز شرایط مدفوع خود را زیر نظر بگیرید زیرا ممکن است این تغییر رنگ تنها به واسطه غذایی که به تازگی مصرف کرده اید، شکل گرفته باشد.

ادرار تیره

رنگ ادرار یکی دیگر از مواردی است که می تواند به بروز مشکل در کبد اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، ادراری که تیره‌تر ار حد معمول است، در برخی موارد، می تواند نشانه ای از هپاتیت حاد باشد. اگر ادرار شما برای چند روز به رنگ چای بوده است باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

خارش پوست

خارش به طور معمول به دلیل مشکلات پوستی شکل می گیرد و در بیشتر موارد استفاده از یک کرم تجویزی توسط متخصص پوست موجب تسکین شرایط می شود. با این وجود، گاهی اوقات بروز مشکل در کبد دلیل بروز خارش است. افزایش بیلی‌روبین، رنگدانه ای که مسئول رنگ زرد صفرا است، ناشی از کلانژیت صفراوی یا دیگر بیماری های کبد، اغلب موجب خارش پوست می شود.

تب مکرر

در بیشتر موارد، تب به واسطه یک ویروس شکل گرفته و پس از چند روز بهبود می یابد. اما تبی که پایدار است می تواند به بروز مشکلی جدی اشاره داشته باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت A (التهاب کبد پس از مصرف غذا یا آب الوده) با تب مواجه می شوند.

خون‌دماغ‌شدن

خون دماغ شدن هرگز نباید نادیده گرفته شود. در شرایطی که دلایل بروز این شرایط اغلب خوش خیم هستند مانند خشکی هوا، فین کردن بیش از حد یا آسیب دیدگی های جزئی، اما خون دماغ شدن مکرر می تواند به مساله ای جدی اشاره داشته باشد. افراد مبتلا به سیروز کبد، شرایطی که موجب بروز زخم در کبد می شود، ممکن است خون دماغ شدن مکرر را تجربه کنند.

لکه‌های قرمز روی پوست

آسیب دیدگی ها، نیش حشرات، و ضربه ها به طور معمول دلیل بروز لکه های قرمز روی پوست هستند. اما ظاهر شدن لکه های قرمز بدون دلیلی مشخص ممکن است به مساله ای جدی مانند بروز مشکل در کبد (به عنوان مثال، هپاتیت) اشاره داشته باشد.

گمگشتگی

مصرف برخی داروها، نوشیدن الکل، استفاده از مواد مخدر و ابتلا به برخی بیماری های روانی می تواند دلیل گم گشتگی و سردرگمی فرد باشد. اما گاهی اوقات بیماری کبد (هپاتیت و سیروز) دلیل بروز این شرایط است. اگر نمی توانید دلیل گم گشتگی و سردرگمی را بیابید، پیش از وخیم‌تر شدن علائم به پزشک مراجعه کنید.

اسهال

ابتلا به اسهال گاه و بیگاه خطرناک نیست و ممکن است با غذایی که خورده اید در ارتباط باشد. اما اسهال مزمن ممکن است از مشکلاتی در دستگاه گوارش سرچشمه گرفته و احتمالا روده بزرگ یا کبد در شرایط مطلوب خود قرار ندارند. مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

یبوست

اگر رژیم غذایی خوب و متعادلی دارید و دارو مصرف نمی کنید، اما برای بیش از سه هفته با یبوست مواجه شده اید، احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد. همچنین، یبوست در افراد مبتلا به سرطان کبد دیده می شود، از این رو مراجعه به پزشک بهترین گزینه است.

بوی بد دهان

اگر روش های مختلف را برای از بین بردن بوی بد دهان خود امتحان کرده و به نتیجه خاصی نرسیده اید، بروز مشکل در کبد می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. اختلال در عملکرد کبد به واسطه هپاتیت یا بیماری مزمن کبد می تواند موجب انباشت مواد زائد در خون شده و در نهایت به بوی بد دهان منجر شود.

برجستگی‌های کوچک سفید نزدیک چشم‌ها

کلانژیت صفراوی اولیه یک بیماری مزمن کبد دارای علائم غیر معمول است که از آن جمله می توان به بروز برجستگی های کوچک سفید نزدیک چشم‌ها اشاره کرد. کلانژیت صفراوی اولیه در صورت عدم درمان می‌تواند به سیروز کبدی منجر شود، از این‌رو نباید آن را نادیده گرفت.

دشواری در صحبت‌کردن

آیا در بیان خود با دشواری مواجه هستید؟ آیا صدای شما ضعیف‌تر شده است؟ آیا در کنترل بزاق خود با مشکل مواجه هستید؟ این امکان وجود دارد که به بیماری ویلسون مبتلا شده باشید. این بیماری ارثی و بالقوه مرگبار موجب انباشت مس در کبد می شود. مس اضافه در سراسر بدن پخش شده و برخی اندام ها از جمله مغز را از ارائه عملکرد درست خود باز می‌دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.