نگرانی کریس مورفی از نهایی شدن فروش سلاح به امارات

کریس مورفی سناتور دمکرات در سنای آمریکا سه‌شنبه شب با ابراز نگرانی از نهایی شدن فروش هنگفت سلاح به امارات گفت که این مسأله بسیار خطرناک است.

این سناتور افزود : دلیل موضع خود را سؤالات و مسائل حل نشده بسیار زیادی دانست که دولت دونالد ترامپ به آن جواب نداده است.

وی افزود: عجله برای نهایی شدن معامله فروش سلاح به امارات خطرناک است.

۲۹ سازمان فعال در زمینه حقوق بشر روز دوشنبه خواستار توقف فروش سلاح به امارات به ارزش  ۲۳ میلیارد دلار شدند.

قرار است که کنگره آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت را دارند، پیش از پایان دولت ترامپ آن را تصویب کند.

این سازمان‌های حقوق بشری همچنین از کنگره آمریکا خواستند که مانع نهایی شدن این معامله تسلیحاتی با امارات شوند.

از سوی دیگر سه تن از نمایندگان کنگره آمریکا نیز طرحی را برای توقف این معامله تسلیحاتی تنظیم کرده‌اند، طرحی که مانع از فروش ۵۰ جنگنده اف ۳۵، ۱۸ پهپاد ام کیو ۹بی و موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین به امارات خواهد شد.

ایالات متحده و ابوظبی امیدوارند که در ماه جاری میلادی توافق اولیه‌ای در مورد این معامله تسلیحاتی حاصل کنند، آن هم در صورتی که ترامپ بتواند، کنگره را متقاعد کند که این توافق مشروط به آن خواهد شد که امارات از این تسلیحات علیه اسرائیل یا ضربه زدن به امنیت یا منافع این رژیم استفاده نخواهد کرد.

در صورت نهایی شدن فروش تسلیحات مذکور به امارات، این کشور دومین طرف پس از اسرائیل خواهد بود که به جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ مجهز می‌شود.

رژیم صهیونیستی نخستین رژیم در خاورمیانه است که از سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۷ جنگنده‌ اف-۳۵ در اختیار دارد و امیدوار است که ۷۵ فروند دیگر را نیز در آینده از آمریکا دریافت کند.

مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی پیش تر برآورد کرده بودند که امارات متحده عربی ۲۵ تا ۳۰ جنگنده اف – ۳۵ از آمریکا خریداری کند؛ اما با اعلام واشنگتن مبنی بر فروش ۵۰ جنگنده اف – ۳۵ به ابوظبی، این موضوع باعث نگرانی آن‌ها شده است.

همچنین پیش از این روزنامه عبری زبان هاآرتص گزارش داده بود، رژیم صهیونیستی به دنبال توافق با آمریکا در فروش جنگنده اف ۳۵ به امارات، با طرح درخواست جنگنده اف ۲۲ از دولت دونالد ترامپ به دنبال امتیازگیری از واشنگتن جهت حفظ برتری نظامی خود در منطقه است.

نتانیاهو پیشتر وجود توافق تسلیحاتی در خلال عادی‌سازی روابط بین ابوظبی و تل آویو را تکذیب کرده بود.

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای پیشتر اعلام کرد که او با فروش جنگنده‌های اف ۳۵ و دیگر تسلیحات پیشرفته به هر کشوری در خاورمیانه از جمله اعراب که توافق صلح با اسرائیل دارند، مخالف است.

"الی کوهن" وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش با بیان این‌که تغییری در سیاست‌های این رژیم مبنی بر نفروختن سلاح‌های پیشرفته به کشورهای عربی ایجاد نشده است، گفت: توافقی برای فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات وجود ندارد.

اما مقام اماراتی به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است که نتانیاهو توافق تسلیحاتی بین آمریکا و امارات را به عنوان بخشی از روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و تل آویو پذیرفته است.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی نیز ۲۳ مرداد امسال با انتشار بیانیه‌ای مشترک از امضای توافق برای عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو و آغاز روابط دیپلماتیک میان دو طرف خبر دادند.

مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با منامه از یک طرف و پیمان صلح رژیم صهیونیستی با امارات روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.