روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت: از زمان اعلام تصمیم اردن برای اجرای بند موجود در پیوست توافق صلح با اسرائیل درباره امکان بازپس‌گیری الباقوره و الغمر از اسرائیل مذاکرات سیاسی میان دو طرف درحال برگزاری است اما نتایج مشخصی نداشته است.

عیدان گرینباوم، رئیس شورای منطقه‌ای غور اردن به این روزنامه گفت:‌ چند ماه پیش امکان توافق درباره الغمر وجود داشت برای همین امیدوار شدیم که به توافق‌های مشابه با اردن دست یابیم اما ناامید شدیم. ما ناامید شدیم چراکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کسانی که مذاکرات را درباره الباقوره اداره می‌کردند شکست خوردند.

وی گفت: به رغم تمامی اهرم‌های فشاری که داشتند نتوانستند در رسیدن به نتیجه‌ای از جمله ادامه توافق موجود یا امضای توافق جدید موفق شوند. ما امیدواریم که روابط خوبی که با همسایگانمان از شرق داریم ادامه داشته باشد. ما هیچ جواب قانع‌کننده‌ای نشنیدیم تصمیم گرفتیم نزد عبدالله دوم، پادشاه اردن برویم و با او دیدار کنیم. اخیرا نامه‌ای را در این باره فرستادیم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

این مسئول اسرائیلی گفت: پایان یافتن دوره توافق ما با اردن درباره الباقوره و الغمر به این معناست که دیگر کشاورزان نمی‌توانند وارد زمین‌های کشاورزی آنجا شوند و گردشگران نیز امکان ورود به این منطقه را ندارند.

وی گفت که سفارت اردن در "رمات غان" نامه وی را به دفتر پادشاهی اردن رسانده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.