افزایش چشمگیر تعداد معاملات زمین در تهران

مرکز آمار، گزارشی از وضعیت همه معاملات خرید و فروش و اجاره مسکن بنگاه‌های معاملاتی شهر تهران در تابستان گذشته را منتشر کرد.

گزارش معاملات بنگاه‌های املاک از این نظر اهمیت دارد که کاهش یا افزایش تعداد داد و ستد در تهران باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط قیمت در سطح کشور می‌شود.

رشد ۹۲ درصدی تعداد معاملات زمین

طبق این گزارش متوسط قیمت زمین معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملاتی در تابستان امسال ۳۴ میلیون و ۷۹۲ هزار تومان با میانگین مساحت ۲۱۰ مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل (بهار ۹۹) ۳۶.۴ درصد رشد قیمت و ۲۰ درصد رشد از لحاظ تعداد معاملات داشته است.

طبق اعلام مرکز آمار قیمت زمین در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۶.۵ درصد رشد داشت،  متوسط قیمت آن در فصل تابستان برابر ۳۴ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان بود.

مقایسه تعداد معاملات مسکن در تابستان ۹۹ نسبت به گذشته

متوسط قیمت فروش هر مترمربع مسکن در کلان شهر تهران برابر ۲۴ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان با میانگین مساحت ۸۸ مترمربع و متوسط عمر ۱۲ سال بوده است. براساس این گزارش متوسط قیمت مسکن در تابستان امسال نسبت به فصل قبل ۲۸.۳ درصد و در مقایسه با تابستان ۹۸ نیز ۷۶.۴ درصد رشد داشته است.

در کنار رشد قیمت مسکن در تهران شاهد افزایش معاملات بودیم، تعداد معاملات تابستان امسال نسبت به بهار ۲۷.۴ درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ۱۶۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رشد ۴۷ درصدی اجاره‌بها در تابستان ۹۹

با توجه به شیوع بیماری کرونا و برای جلوگیری از گسترش این بیماری در کشور، جابجایی مستاجران در تابستان که فصل جابه‌جایی خانوار است،  کاهش چشمگیری داشته است.

طبق اعلام مرکز آمار میزان جابه‌جایی در تابستان امسال نسبت به سال قبل ۱۰.۲ درصد افزایش یافت. البته در تابستان امسال نسبت به فصل قبل میزان جابه‌جایی‌ها و تعداد معاملات ۱۶۴.۹ درصد بیشتر شد.

متوسط اجاره‌ ماهیانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در تابستان امسال برابر ۶۴ هزار و ۱۹۱ تومان بود که نسبت به فصل قبل ۱۵.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۴۷.۴ درصد رشد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.