جانسون: اولویت ما جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در پاسخ به گروه CFI (دوستان محافظه کار اسرائیل) و جمعی از اعضای محافظه کار پارلمان انگلیس که پیشتر خواستار شفاف سازی او درخصوص سیاست دولت درقبال برجام شده بودند، نامه ای نوشته و تاکید کرد که لندن به پشتیبانی خود از این توافق ادامه خواهد داد.

جانسون در نامه خود با تکیه بر این ادعای بی اساس و نخ نما که ایران به دنبال سلاح هسته ای است، تاکید کرد: اولویت بریتانیا جلوگیری از مجهز شدن ایران به تسلیحات هسته ای است.

بنابر گزارش وب سایت رسمی CFI، بیش از ۸۰ عضو محافظه کار پارلمان انگلیس با کمک این گروه حامی رژیم صهیونیستی در ماه اکتبر در نامه ای خطاب به جانسون نسبت به منقضی شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ابراز نگرانی کرده بودند و خواستار شفاف سازی او درباره سیاست های دولت در این زمینه و توافق هسته ای شدند. آنها همچنین از کم کاری لندن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد کرده بودند.

نخست وزیر انگلیس در پاسخ خود تصریح کرد: ما درخصوص لزوم رسیدگی به فعالیت‌های بی ثبات‌ کننده منطقه‌ای ایران و برنامه هسته‌ای اش شفاف بوده ایم. ما به علاوه آماده پذیرش راه های مختلف برای رسیدن به این هدف هستیم.

جانسون همچنین در این نامه درباره منقضی شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خاطر نشان کرد: دولت با توجه به تاثیراتی که (انقضای محدودیت ها) برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت، مایل به منقضی شدن این تحریم‌های تسلیحاتی نبود اما تلاش‌های ما برای یافتن راه هایی جهت ادامه آن ناموفق بوده است.

وی افزود: هدف ما استفاده از مکانیسم حل اختلاف (DRM) برای رسیدگی به عدم پایبندی ایران (به تعهداتش در برجام) است و تمام تلاش خود را برای آن، به کار گرفته ایم. ما به وضوح گفتهایم که ایران باید به طور جدی تعامل داشته باشد. رفتار کنونی این کشور برجام را به خطر می اندازد.

نخست وزیر انگلیس در نامه خود درباره احتمال وضع تحریم جدید علیه ایران نوشت: تحریم‌ها تنها ابزار برای دستیابی ما به اهداف سیاسی بین‌المللی مان است و ما آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.