نیکی هیلی: بازگشت بایدن به برجام اشتباه بزرگی خواهد بود

«نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه با انتشار پیام‌هایی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر بازگشت احتمالی دولت آینده آمریکا به برجام را «اشتباهی بزرگ» و «بازی کردن در زمین رهبران ایران» خواند.

نیکلی هیلی ابتدا در پیامی توئیتری اظهار داشت: «بایدن گفته است که می‌خواهد به توافق فاجعه‌بار با ایران که وی در زمان فعالیتش به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا در شکل‌گیری آن نقش داشته است، بازگردد. سیاست خارجی دولت ترامپ باعث شد که خاورمیانه به منطقه‌ای امن‌تر تبدیل شود. بازگشت بایدن به زمین رهبران ایران [برجام] یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود.»

وی در توئیت دیگری افزود: «سران اسرائیل و عربستان سعودی در دیداری تاریخی و تأیید شده گرد هم آمدند. این اولین بار بود که یک مقام بلندپایه اسرائیلی پایش را در خاک این کشور عربی می‌گذاشت و پیامش نیز واضح بود. برای اینکه پیشرفت صلح در خاورمیانه ادامه یابد، هیچ بازگشتی به توافق با ایران نباید در کار باشد.»

دولت ترامپ که نیکی هیلی را به مدت حدود 2 سال به عنوان نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در کنار خود داشته، از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه سال 97 تحریم‌های مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران حتی در روزهای اوج تحریم‌ها نیز بارها تأکید کردند که ایران هرگز مذاکره تحت فشار با دولتی را که به پیمان‌های قبلی خود پایبند نبوده است نخواهد پذیرفت.

اگرچه تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است، اما بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های اخیر خود از تخلیه شدن اثر این تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

جو بایدن که رسانه‌های آمریکایی از وی به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور نام می‌برند و همچنین «تونی بلینکن» وزیر خارجه پیشنهادی وی اعلام کرده‌اند که دولت آینده آ»ریکا قصد دارد به برجام بازگردد تا شرایط برای اعمال فشار بر ایران برای مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی از طریق خود برجام فراهم شود.

این در حالی است که ایران تأکید کرده است که پیوند دادن مسائل دیگر به برجام و افزودن بندهای موشکی و منطقه‌ای به این توافق را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.