روحانی: سامانه جامع تجارت جلوی برخی مفاسد را می گیرد

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه شورای فناوری اطلاعات (دولت الکترونیک) اظهار کرد: سامانه جامع تجارت کار بسیار بزرگی است و از الان در دسترس همه فعالان قرار می‌گیرد. این سامانه می‌تواند جلوی برخی از مفاسد را بگیرد.

وی افزود: هدف ما از این سامانه این است که جلوی سوء استفاده ها گرفته و فعالیت های بازرگانی کاملاً شفاف شود. ۷۰ درصد این سامانه جامع امروز افتتاح شده است. امیدواریم در ۱۱ بهمن امسال شامل تکمیل این سامانه باشیم. این سامانه جزو آرزوهای دولت و مورد تاکید رهبری بود و این سامانه می تواند کار را برای مبارزه با قاچاق تکمیل کند.

روحانی با اشاره به اهمیت وعده دولت درباره راه اندازی این سامانه گفت: این سامانه هم برای این که تجار و بازرگانان ما به راحتی به سامانه تجارت و همزمان سامانه بانک مرکزی و گمرکات و حتی بیمه و امثال اینها دسترسی داشته باشند ایجاد شد ما در یک پنجره واحد این خدمات را ارائه می‌کنیم.

رییس جمهوری افزود: این باعث می‌شود فردی که می‌خواهد کالایی را وارد کند -به خصوص کالاهای اساسی و ضروری که برای ما مهم است- بتواند به راحتی با ورود به این سامانه ثبت سفارش کند و از طریق آن مجوزها و تاییدیه‌های لازم اخذ شود و از طریق همین سامانه تخصیص و تامین ارز از بانک مرکزی داده شود و در ادامه اقدامات لازم برای خرید کالا و ورود به بنادر و گمرکات انجام شده و بالاخره به بازار عرضه شود.

روحانی افزود: ۷۰ درصد این سامانه جامع افتتاح شده است و در اختیار است، ۳۰ درصد که بخش بزرگی از آن به سامانه انبارهای کشور اعم از انبارهای دولتی، بنادر و گمرکات است به این سامانه متصل می‌شود. اما برخی انبارهای مربوط به بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی هست که تصمیم این جلسه این است که اقدامات لازم برای اتصال انبارها تا بهمن ماه در دهه مبارک فجر انجام بگیرد.

وی اظهار کرد: امیدواریم ۱۱ بهمن ۹۹ شاهد تکمیل این سامانه با الحاق همه انبارها به آن باشیم و این سامانه تحول بزرگی ایجاد می‌کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه این سامانه یک تحول بزرگی را ایجاد می‌کند، تاکید کرد: این سامانه فعلاً در زمینه واردات کالاهای خارجی و صادرات کالاهای داخلی خدمات می‌دهد. تا پایان سال در زمینه تولیدات داخلی به تدریج این سامانه تکمیل می‌شود و در مراحل مختلف، امیدواریم اقدامات لازم برای تجهیز این سامانه مهم انجام گیرد.

روحانی از افتتاح دو سامانه مهم دیگر در مراسم امروز خبر داد و گفت: در حوزه مدارک تحصیلی آموزش و پرورش سامانه‌ای افتتاح شد که مانع سوء استفاده و جعل مدارک آموزش و پرورش خواهد شد و به راحتی مدارک ابتدایی و متوسطه افراد در این سامانه قابل مشاهده است.

وی با اشاره به این موضوع که قبلا سامانه مشابهی برای مدارک تحصییلی دانشگاه‌ها افتتاح شده بود، گفت: بنابراین در زمینه مدارک تحصیلی کار بزرگی در دولت الکترونیک انجام گرفت.

رییس جمهوری افتتاح سه سامانه مربوط به بخش اقتصاد و دارایی، پرداخت ها از جمله پرداخت سود سهام و مجامع را یادآور شد و افزود: همانطور که می دانید برای اینکه افراد سود سهام خود را دریافت کنند باید کارهای زیادی انجام دهند و فرم درخواست پر کنند اما با ایجاد این سامانه ها، این مراحل حذف می‌شود و افراد به راحتی می‌توانند از طریق این سامانه سود سهام و دارایی ها و پرداخت های دولت را مشاهده کنند.

وی گفت: مجامعی که نیاز به جمع شدن وتشکیل اجتماعات مختلف داشت، اکنون بسیاری از آنها از طریق این سامانه به خوبی انجام می‌گیرد.

روحانی با بیان اینکه اقدامات دولت الکترونیک از اول ضرورت دولت یازدهم و دوازدهم بود، یادآور شد: از یک سال پیش تاکنون و بعد از شیوع بیماری کرونا، این ضرورت دوچندان شد. یکی از راه‌های مقابله با کرونا این است که خدمات را الکترونیکی کنیم و امروز مطرح شد که دولت از پنج هزار و ۷۰۰ خدمتی که به مردم ارائه می کند، سه هزار و هفت خدمت می‌تواند به صورت الکترونیکی ارائه شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه الان بخش بزرگی از خدمات دولت به صورت الکترونیک به مردم ارائه می ‌شود، گفت: بقیه خدمات دولت هم باید الکترونیکی شود زیرا این کار موجب رفاه مردم، صرفه‌جویی در وقت و هزینه ها و جلوگیری از فساد می شود. با دولت الکترونیک، در بسیاری از موارد دقت و امنیت کارها بالا می‌رود.

وی گفت: در جلسه امروز تاکید شد امن بودن سامانه ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی یک اصل است.

روحانی با اشاره به اینکه با دولت الکترونیک، در بسیاری از موارد دقت و امنیت کارها بالا می‌رود، افزود: جلوگیری از سوء استفاده دیگران و حفاظت این سامانه برابر حملات احتمالی و حفظ حریم خصوصی مردم به عنوان اصولی است که مورد توجه خواهد بود.

رییس جمهوری افزود: سامانه جامع رفاه ایرانیان هم در این جلسه تصویب شد که اقداماتش انجام و این سامانه هم به زودی تکمیل می شود که این سامانه در سخنرانی اخیر رهبری مورد تاکید ایشان بود. ان‌شاءالله شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت به صورت گسترده تلاش می‌کند تا دولت الکترونیک و بخش‌های آن مخصوصا بخش سلامت که برای ما بسیار مهم است، تکمیل شود.

وی اظهار کرد: در جلسه امروز تاکید شد درباره چند موضوع مهم جلساتی برگزار شود تا موانع برطرف شود یکی از این موضوعات مساله سلامت بود که البته این کار آغاز شده و باید تکمیل شود و دیگری مساله مالیات بود که باید موانع آن هم برطرف شود و سامانه جامع مالیات سریع‌تر نهایی شود. همچنین سامانه جامع رفاه ایرانیان و سایر خدماتی که دولت می‌تواند ارائه کند که ان شاء الله در جلسات آینده اینها را ادامه خواهیم داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.