دانشمند ترور شده ایرانی در لیست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان

شامگاه دیروز بود که به ناگاه خبری در شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی دست به دست شد؛ خبری تلخ که همه آرزو داشتند که شایعه ای بیش نباشد، اما واقعیت داشت. خبر ترور یکی از دانشمندان صنایع موشکی و هسته‌ای کشورمان. این رسانه‌ها خبر ترور محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح و یکی از دانشمندان حوزه موشکی کشورمان را مخابره کردند.  

گزارش محسن فخری زاده

این دانشمند شهید کشورمان هنگام بازگشت از یکی از شهرهای شمالی کشورمان در آبسرد دماوند مورد حمله تروریستی یک تیم تروریستی قرار گرفته و به شهادت می رسد. خانواده وی که همراه این شهید در خودرو بودند نیز مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند. شهید فخری زاده به علت شدت جراحات وارده  پس از انتقال به بیمارستان به شهادت می رسد. 

گزارش محسن فخری زاده

دانشمند ترور شده ایرانی کیست؟

محسن فخری زاده یکی از دانشمندان دفاعی و موشکی کشورمان است که بسیاری از رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب از او به عنوان پدر صنعت هسته‌ای ایران نام می‌برند. سال‌ها پیش یعنی در ابتدای دهه ۸۰ سندی از او منتشر شده است که با تامین نیازهای بخشی از صنایع دفاعی کشورمان موافقت کرده و نامه‌ای را پاراف کرده است.  

گزارش محسن فخری زاده

اطلاعات بسیاری از او در فضای مجازی موجود نیست. اما پایگاه اطلاعاتی ویکی پدیا در معرفی او نوشته است: محسن فخری‌زاده مهابادی اهل مهاباد اصفهان و متولد ۱۳۳۶ در قم و عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده بود.  

شهید فخری زاده استاد فیزیک دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع) و دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که رسانه‌های غربی لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران را به او داده بودند.  

گزارش محسن فخری زاده

عصرایران  ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۲ در مطلبی با اشاره به او نوشته بود که نام پنج شخصیت ایرانی در لیست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی " فارن پالیسی" منتشر شده است، دیده می‌شود. در این لیست نام افراد سیاستمدار، فعالان اقتصادی، رهبران مذهبی و... به چشم می‌خورد و آن گونه که نشریه فارن پالیسی نوشته این افراد در واقع ۷ میلینیوم درصد از جمعیت کل جهان به شمار می‌روند، اما بیشترین تاثیر گذاری را در سیاست و اقتصاد بین الملل دارند.

نام‌های ایرانی آمده در این لیست عبارتند از: "آیت الله خامنه ای" (مقام معظم رهبری)، "رستم قاسمی" وزیر نفت، "محمد علی جعفری" فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و "حیدر مصلحی" وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و " محسن فخری زاده " استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع).

در این لیست ۵۰۰ نفره نام ۱۴۱ آمریکایی از جمله باراک اوباما رئیس جمهور و بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت نیز دیده می‌شود.

گزارش محسن فخری زاده

پایگاه خبری تابناک نیز در گزارشی که روز ۶ خردادماه سال ۱۳۹۴ با اشاره به نام محسن فخری زاده منتشر شده نوشته است: مرور اخبار و تحلیل‌های غیرطبقه‌بندی شده منابع غربی نشان می‌دهد محسن فخری‌زاده مهابادی و سید عباس شاه مرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه با آنها هستند.  در آخرین پرده از تأکید بر نام این دو دانشمند ایرانی، دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه موسوم به دانش و امنیت بین‌المللی، در جلسه استماع سنای آمریکا در این باره گفته است: «ایران همچنان با درخواست آژانس مبنی بر مصاحبه با افراد کلیدی مانند فخری‌زاده و سید عباس شاه مرادی زواره، رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک مخالفت می‌کند.

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌شود، از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، قرار دارد و از این رو می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید»!

با وجود همه ادعاهای رسانه‌ای غربی درباره فخری‌زاده، هیچ‌گاه اطلاعات قابل تأیید و معتبری درباره فعالیت‌های وی منتشر نشد. فخری‌زاده از جمله افرادی است که نام وی با ادعای دخالت وی در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته است.

گزارش محسن فخری زاده

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز در خبری که مربوط به روز ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۴ است درباره محسن فخری زاده نوشته است که مقامات اطلاعاتی غربی محسن فخری زاده را نزدیک‌ترین فرد ایران به جی. رابرت اوپنهایمر، که پروژه منهتن را برای تولید اولین سلاح هسته‌ای جهان هدایت کرده است، می‌دانند. برای بیش از یک دهه، او به عنوان نیروی بی امان پشت برنامه‌های دوباره و دوباره برای طراحی کلاهک هسته‌ای شناخته شده است که می‌تواند در بالای یکی از موشک‌های دوربرد ایران قرار گیرد - مجموعه پیچیده‌ای از فن آوری‌ها که یک عامل مهم است چه مدت طول می‌کشد تا ایران سلاح بسازد. او به عنوان حافظ بزرگ‌ترین اسرار هسته‌ای ایران، در مذاکراتی که هرگز در آن‌ها شرکت نمی‌کند، چشم به راه است.

گزارش محسن فخری زاده

نشریه دیلی میل نیز در گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است که در آن اعلام کرد که در این سند که خطاب به فخری‌زاده به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران است، اطلاعات مهمی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای دیده می‌شود. رژیم صهیونیستی گفته است که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیدا است که در سال ۲۰۱۸ تواسته از ایران سرقت کند.

سال گذشته بنیامین نتانیاهو نیز در یک سخنرانی به نام شهید فخری زاده اشاره کرده بود. وی در این سخنرانی گفته بود: یک بخش کلیدی از این برنامه شامل ایجاد شکل جدیدی از سازمان‌ها می‌شود تا آن‌ها همچنان بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. این‌ها سخنانی است که در مورد دکتر محسن فخری زاده رئیس طرح آماد گفتم.  نام فخری زاده را به یاد داشته باشید. این دستورالعملی است که او ارائه کرده است. اینجا می‌توانید آن را ببینید. او می‌گوید: "هدف کلی اعلام این موضوع است که طرح آماد تعطیل شده است. او می‌افزاید این که فعالیت‌های خاص تحت عنوان توسعه فن آوری هسته‌ای انجام خواهد شد و در حقیقت، این دقیقا همان کاری است که ایران انجام می‌دهد. شما متعجب نخواهید شد که این نهاد تحت هدایت همان شخصی قرار دارد که هدایت طرح آماد را بر عهده داشت. او همان دکتر محسن فخری زاده است و همچنین باید بگوییم که این تصادفی نیست. شمار زیادی از پرسنل سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی زیر نظر او بر روی طرح آماد کار کرده اند. "

گزارش محسن فخری زاده

گروهک تروریستی منافقین نیز در یک برنامه تلویزیونی درباره شهید فخری زاده و فعالیت‌های او صحبت کرده بود. 

پروژه‌های مهم شهید فخری زاده چه بوده است؟

دانشمند شهید محسن فخری زاده که ریاست سازمان پژوهش و نوآوری های دفاعی کشور  وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده داشت در حال فعالیت بر روی پروژه های بسیاری بود که به گفته امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منشا خدمات بسیاری برای ملت ایران بودند. یکی از کارهای شاخص شهید فخری زاده استفاده از لیزر در پدافند هوایی یا کشف و شناسایی از راه‌هایی غیر از رادار از آثار مهم او بود.

گزارش محسن فخری زاده

یکی‌دیگر از مهم‌ترین پروژه‌هایی که توسط شهید فخری‌زاده و تیمش به نتیجه رسید، پروژه تولید «اولین کیت ایرانی تشخیص کرونا» بود که سازمان تحت امرش با نظارت مستقیم این شهید عزیز سرانجام بعد از تلاش‌های فراوان در ابتدای سال جاری موفق به تولید این کیت شدند. این کیت از نظر کیفیت و سطح فناوری به‌کار رفته در سطح استانداردهای روز دنیا قرار داشته و هم‌اکنون در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار دارد و در واقع با تلاش‌های شهید فخری‌زاده و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع نام کشورمان جزو معدود تولیدکنندگان این کیت‌های پیشرفته ثبت شده است. بعد از تولید این کیت که نیازهای کشورمان را مرتفع کرد، امروز این محصول ارزشمند در سبد کالاهای صادراتی کشورمان نیز قرار دارد.

گزارش محسن فخری زاده

غیر از کیت تشخیص کرونا، پروژه بسیار حساس و مهم «تولید واکسن کرونا» نیز توسط شهید فخری‌زاده و تیمش از مدت‌های پیش کلید خورده بود. پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی با تلاش‌های شبانه‌روزی شهید فخری‌زاده به نتایج بسیار خوبی رسیده و هم‌اکنون واکسن تولیدشده توسط سپند، به مرحله تست انسانی رسیده و در آستانه حصول نتیجه قرار دارد. شهید فخری‌زاده غیر از این دو پروژه مهم، پروژه‌های مهم تحقیقاتی دیگری نیز در حوزه‌های مختلف را هم مدیریت می‌کرد.

واکنش‌ها به شهادت شهید فخری زاده چه بود؟

پس از شهادت شهید فخری زاده علاوه بر پیام‌های تسلیت و همدردی شخصیت‌های ملی و برخی از کشورهای منطقه همچون یمن برخی از شخصیت‌های بین المللی نیز به این شهادت واکنش نشان دادند. 

گزارش محسن فخری زاده

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با بازنشر چند توییت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار صهیونیست به ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. در توییت انگلیسی «یوسی ملمن» خبرنگار صهیونیست آمده است که محسن فخری‌زاده سال‌ها جزو اهداف موساد بوده است!

گزارش محسن فخری زاده

کارل بیلدت، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نیز درباره شهادت شهید فخری زاده در توئیتر خود نوشت: دور از ذهن نیست که این ترور هدفمند تلاشی برای جلوگیری از بازگشت تیم بایدن به فرایند دیپلماتیک با ایران و برگشتن به برجام بوده باشد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «۳ مقام اطلاعاتی» گزارش داد که رژیم صهیونیستی در پشت ترور محسن فخری‌زاده قرار دارد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر درباره ترور فخری‌زاده خودداری کرده است. 

چرا موساد محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع کشورمان را ترور کرد؟

یوسی کوبروسر، مدیرکل سابق وزارت امور استراتژیک رژیم صهیونیستی می‌گوید «فخری‌زاده، سلیمانی برنامه هسته‌ای ایران بود.» وی می‌افزاید: حادثه‌ای از این دست را فقط اسرائیل و آمریکا می‌توانند انجام داده باشند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا از اظهارنظر در خصوص ترور دانشمند برجسته ایرانی خودداری کرد.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) از اظهارنظر در خصوص ترور مهدی فخری‌زاده، امتناع کرده و در این خصوص پاسخی نداده است.

پیش از این یک مقام دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پی ترور امروز محسن فخری زاده دانشمند کشورمان در دماوند گفت که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی دز این باره اظهار نظری نمی‌کند.

‌ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل دو سال پیش بعد یه نیشخند می گوید: من فخری زاده رو خوب می شناسم؛ خودش نمیدونه چقدر می شناسمش. اون مصونیتی ندارد!

رسانه‌های معتبر جهان نیز به این واقعه واکنش نشان دادند. 

 گاردین: برجسته‌ترین دانشمند هسته‌ای ایران در حوالی تهران به ضرب گلوله کشته شد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص: پدر برنامه نظامی هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران کشته شد

 دیلی میل: دانشمند برجسته هسته‌ای ایران که از او به عنوان پدر برنامه موشکی نظام یاد می‌شد کشته شد

 نیویورک تایمز:دانشمند برجسته هسته‌ای ایران در یک حمله، کشته شد

الجزیره: محسن فخری‌زاده کسی بود که اسرائیل مدعی بود برنامه سلاح هسته‌ای ایران را رهبری می‌کند

 بی‌بی‌سی انگلیسی: دانشمند برجسته هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران کشته شد

 بلومبرگ: دانشمند هسته‌ای ایران در شرق تهران به قتل رسید

‌ای بی سی نیوز: دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه نظامی هسته‌ای، کشته شد

میدل‌ایست مانیتور: دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید

نیویورک پست: محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید

یو اس آ تودی: دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید

جروزالم پست: دانشمند برجسته برنامه هسته‌ای ایران کشته شد

دویچه وله: دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.