اضافه شدن هتل‌های ۵ ستاره و مهمانسراهای ۵۰ ساله به نقاهتگاه کرونایی‌ها

پس از تکرار پیشنهاد استفاده از هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا در آبان ماه و تعیین شروط جامعه هتلداران ایران، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای پرداخت اجاره بهای این واحدهای اقامتی خبر داد و از هتل‌داران خواست که فهرست هتل‌های درجه یک، دو و سه را که علاقه‌مندند در اختیارش قرار دهند تا اسامی آن‌ها را به  وزارت بهداشت اعلام کند و دانشگاه‌های علوم پزشکی هر شهر نیز برای بستن قرارداد با هتل‌ها اقدام کنند.

مدیرکل حوزه ریاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشستی که سه‌شنبه گذشته (چهارم آذرماه) با دبیر جامعه هتلداران ایران و مسؤول قرارگاه پشتیبانی طرح حاج قاسم سلیمانی (آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا) داشت، اعلام کرد که هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی برای تبدیل به قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا اعلام آمادگی کرده‌اند. این مجموعه با ۵۰ واحد اقامتی که پیش از انقلاب با عنوان مهمانسراهای جهانگردی شناخته می‌شد و نخستین زنجیره هتلی ایران به حساب می‌آمد، اکنون در تملک شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی است که به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی وابسته است. قدمت برخی از این هتل‌هایِ بازسازی شده، به بیش از  نیم قرن می‌رسد. مهمانسراهای جهانگردی در برخی شهرها تنها اقامتگاه موجود گردشگری، است.

رییس بنیاد مستضعفان نیز که مالک ۲۲ هتلِ سه، چهار و پنج ستاره در کشور است، اعلام آمادگی کرده تا با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا امکانات دراختیار خود را برای اسکان و تامین غذای گرم مدافعان سلامت تا پایان مبارزه با کرونا به کار گیرد. فتاح، مشخصات اشاره نکرده که کدام یک از هتل‌ها را برای تبدیل به نقاهتگاه و قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا، اختصاص می‌دهد. اما این مجموعه سهم بزرگی از هتل‌های چهار و پنج ستاره کشور را در اختیار دارد؛ بازماندگانی از نسل هتل‌های «هیلتون» و «هایت» که تا دهه پنجاه در ایران شعبه داشتند. هتل‌های این مجموعه از سال ۱۳۹۵ تا کنون برای فروش، به مزایده گذاشته شده‌اند.

دبیر جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران نیز از ارائه فهرستی از هتل‌های یک تا سه ستاره بخش خصوصی برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونا، به وزارت بهداشت خبر داده است.  هتل‌ها از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران تا شهریورماه ٩٩،  متحمل ٨۵٠٠ میلیارد تومان ضرر مالی شده و دو سوم نیروهای شاغل خود را از دست داده‌اند. به باور وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل هتل‌ها به نقاهتگاه،  درحالی‌که روزگار نیمه تعطیلی را سپری می‌کنند، می‌تواند بخشی از زیان آن‌ها را جبران کند.

کامیار اسکندریون درباره تعداد هتل‌هایی که قرار است نقاهتگاه بیماران کرونا شوند،  به ایسنا گفت: این آمار درحال تکمیل است. ما فرصت کمی داشتیم با این وجود، تعدادی از هتل‌ها در همین زمان محدود داوطلب شدند. بنابراین ترجیح دادیم در دو فاز این طرح را پیگیری کنیم، در فاز نخست آن تعدادی که داوطلب شده بودند را به وزارت بهداشت معرفی کردیم تا وارد جزئیات شویم و فاز بعدی را با داوطلبان احتمالیِ بعدی پیگیری خواهیم کرد.

او درباره پراکندگی جغرافیایی هتل‌های داوطلب تبدیل به نقاهتگاه کرونا، اظهار کرد: در برخی استان‌ها سه تا چهار واحد اعلام آمادگی کرده‌اند، درحالی که از برخی استان‌ها هنوز هیچ واحد اقامتی برای تبدیل به نقاهتگاه اعلام آمادگی نکرده است.

وی درباره این‌که چه گروهی از هتل‌ها قرار است به نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا تبدیل شود و آیا در جریان این طرح از هتل‌های چهار و پنج ستاره بخش خصوصی استفاده خواهد شد، گفت: درجه‌ای که روی آن صحبت شده هتل‌های یک تا سه ستاره است اما اگر نیاز باشد، از هتل‌های چهار و پنج ستاره در صورت داوطلب شدن، استفاده خواهد شد. درحال حاضر گروه مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی به این طرح پیوسته است اما مساله این است که برخی از آن‌ها ظرفیت محدودی برای اقامت دارند و در محدوده شهری قرار ندارند. استاندارد این اقامتگاه‌ها را برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران باید وزارت بهداشت تایید کند.

اسکندریون در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت استانداردی برای انتخاب هتل‌ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونا تعیین کرده است یا هر هتلی که داوطلب شد به نقاهتگاه تبدیل می‌شود، گفت: وزارت بهداشت که استانداردی در اختیار ما برای انتخاب هتل‌های مورد نظر قرار نداده است. تخصص ما هتلداری است و قطعا درباره استاندارد نقاهتگاه کرونا نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. ما فقط اسامی هتل‌هایی که داوطلب می‌شوند را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم اما اینکه موقعیت جغرافیایی، دسترسی به خدمات شهری و درمانی و ساختارهایی مثل تهویه اتاق‌ها چگونه باشد را وزارت بهداشت باید تایید کند. حتی کارکنان هتل،  دانش نگهداری از بیماران کرونا را ندارند و لازم است پرسنل و تجهیزات بیمارستانی در هتل مستقر شود.

وی اضافه کرد: ما هیچ زمینه فکری و یا ایده‌ای برای تبدیل هتل به نقاهتگاه بیماران کرونا نداریم. از قبل هم برنامه‌ریزی جامعی صورت نگرفته بود. یک وضعیت اضطراری پیش آمده که هتل‌ها از روی وظیفه شناسی برای کمک در مهار ویروس کرونا داوطلب شده‌اند. هتلها نمی‌توانند در حوزه درمان دخالت کنند، فقط می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را درست رعایت کنند.

دبیر جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران درباره مشارکت کم هتل‌های دولتی برای تبدیل به نقاهتگاه کرونا، درحالی که تاکید اولیه استفاده از هتل‌های دولتی بود، اظهار کرد: درباره پیوستن هتل‌های دولتی، باید دولت تصمیم بگیرد؛ چرا که مدیر هتل برای این تصمیم‌گیری مجوزی ندارد. اما استفاده از هتل‌های دولتی بار مالی روی دوش وزارت بهداشت را کم می‌کند و هزینههای کمتری متقبل خواهد شد. ضمن این‌که تعداد هتل‌های دولتی در کشور کم نیست و در هر استانی، انواع واحد اقامتی دولتی وجود دارد.

اسکندریون با اشاره به نگرانی هتلداران برای تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونا و اثرات روانی بعدی و طرد شدن از چرخه خدمات گردشگری، اظهار کرد: این نگرانی کاملا قابل درک است. ما نمی‌دانیم این همه‌گیری و رکود سفر تا چه زمانی ادامه دارد، سرمایه‌گذار هم نگران است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونا، طرحی اجباری نیست و کاملا داوطلبانه و اختیاری است. هیچ تاکید و الزامی به هتل‌ها وجود ندارد. هر سرمایه‌گذار بسته به وضعیتی که دارد می‌تواند همه ابعاد این موضوع را بررسی کند و درباره آن تصمیم بگیرد.

دکتر کولیوند، رییس اورژانس کشور که مسؤولیت قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح قاسم سلیمانی) را به عهده دارد، نیز از تهیه فهرستی از هتل‌ها و مهمانسراها برای قرنطینه بیماران کرونای خبر داده و گفته است: پس از بازدید نمایندگان وزارت گردشگری و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از محل‌های مورد نظر برای ایجاد نقاهتگاه، فهرستی از هتل‌ها و مهمانسراها که ظرفیت ایجاد محل مناسبی برای قرنطینه دارند، آماده و برای استفاده هموطنان به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

رییس اورژانس کشور تاکید کرده است که هدف از این طرح بحث قرنطینه، جداسازی مبتلایان است. قرنطینه افراد در محیط‌هایی مانند هتل باعث حفظ کرامت هموطنان خواهد شد و افرادی که دارای توان مالی مناسب نیستند و نمی‌توانند قرنطینه را رعایت کنند، این طرح کمککننده خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.