وزارت خارجه: آمریکا می داند خط قرمز ایران چیست

سعید خطیب‌زاده که به منظور انجام دیدار با مقامات افغانستان راهی کابل شده است در گفت‌وگو با ایران پرس درباره اهمیت برقرای صلح و ثبات در افغانستان گفت : برای ایران ، افغانستان همواره یک اولویت بسیار بالا در تنظیم روابط بوده است. 

سخنگوی وزارت خارجه  کشورمان تصریح کرد : از سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بُن همواره بر برقراری امنیت در افغانستان تاکید کرده است و همیشه بر گفت وگوهای بین‌الافغانی تاکید دارد و  از آن حمایت می‌کند. 

این دیپلمات ارشد کشورمان ، سند راهبردی بین ایران و افغانستان را یکی از اسناد خیلی مهم در روابط دو کشور عنوان و تاکید کرد:  روابط ایران با افغانستان خیلی گسترده است و گفت وگوها درباره سند راهبردی در ابعاد مختلف پیشرفت زیادی داشته و درباره قسمت عمده آن توافق شده است و فقط یکی دو بند نیاز به مذاکرات بیشتر دارد که خبر امضای ‌آن به زودی اعلام خواهد شد.


سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله راکتی داعش به پایتخت افغانستان و تیراندازی اخیر در دانشگاه کابل گفت:  اتفاقی که در دانشگاه کابل افتاد بسیار دردناک بود و ملت ایران را آزرده کرد.

خطیب‌زاده گفت:  متاسفانه چرخه باطلی از خشونت و تروریسم در منطقه به ویژه افغانستان شکل گرفته است و راه حل آن بازگشت به گفت وگو و حکمت است و مردم افغانستان لیاقت صلح و دنیای آرام‌تری را  دارند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گزارش منتشر شده در زمینه جنایت نظامیان استرالیایی در افغانستان اظهار کرد : اقدام نظامیان استرالیایی در افغانستان نقض حقوق بشر بوده است و متاسفیم آنانی که ادعای حقوق بشر دارند، این کار را کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان  با بیان اینکه امیدواریم دولت استرالیا مسئولیت این کار را بر اساس اسناد بپذیرد، گفت:  درد مردم افغانستان درد بی‌پایانی است و ایران در غم مردم افغانستان شریک است. 
این دیپلمات ارشد کشورمان  درباره تحرکات نظامی جدید آمریکا در منطقه نیز گفت: حضور نظامی ایالات متحده در منطقه غرب آسیا چیز جدیدی نیست و متاسفانه به‌ خاطر عدم دقت سیاسی برخی از کشورها، آمریکا پایگاه‌های مختلفی در منطقه دارد، اما واشنگتن به درستی می‌داند که خط قرمز ایران چیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع اخیر پمپئو مبنی بر اینکه آمریکا هر زمان نیاز باشد وارد مذاکرات صلح افغانستان می‌شود، تصریح کرد :  ایالات متحده آمریکا ، مخفیانه با طالبان مذاکره داشته، مخفیانه به توافقاتی رسیده‌اند و به دولت افغانستان فشار وارده کرده است و این موارد نشان می‌دهد نمی‌توان آمریکا را در مذاکرات صلح بی‌طرف دانست. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.