واکنش کواکبیان به عکس جنجالی موسوی و ترامپ

دبیرکل حزب مردم سالاری با تأکید بر اینکه نظامی ها نباید وارد عرصه انتخابات شوند، گفت: بند «ل» وصیتنامه امام خمینی(س) این است که مقامات نظامی حق ورود به احزاب و بحث های سیاسی را ندارند. نمی شود کسی هم نظامی باشد و هم در مهمترین مسأله سیاسی که انتخابات ریاست جمهوری است دخالت کند.

مصطفی کواکبیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به عکس روزنامه تهران تایمز از میرحسین موسوی اظهار داشت: شاید تا حالا هفت هشت بار از مقام معظم رهبری در خصوص رفع حصر محصورین درخواست کرده ام. دو بار در تلویزیون و دو بار در مجلس هشتم گفتم. یک بار در بحث بودجه بود که شنیده بودیم آقای کروبی اعتصاب غذا کرده و همان موقع از وزیر بهداشت آقای دکتر هاشمی و وزیر اطلاعات خواهش کردیم که به آنجا بروند و خیلی هم تأثیرگذار بود. البته تلویزیون پخش مستقیم را قطع کرد. سه چهار بار هم در مجلس دهم این موضوع را گفتم.

 

حصر دیگر بس است؛ 10 سال شد

دبیرکل حزب مردم سالاری تأکید کرد: واقعا باز هم می خواهم خواهش کنم، دیگر بس است؛ 10 سال شد. به خصوص که اینها بیماری های زمینه ای هم دارند و هم آقای کروبی چند بار بیماری داشته و هم آقای موسوی بیماری داشته است. اگر ممکن است این کار زودتر انجام شود و شاید یک تأثیر روانی در افکار عمومی برای دلگرمی بیشتر آحاد مردم و تقویت اعتماد عمومی حاصل شود.

وی افزود: بماند که این کار را نمی کنند، بعد یک روزنامه وابسته به سازمان تبلیغات عکس آقای موسوی را با ترامپ مونتاژ می کند که اگر او ادعای تقلب کرده این هم ادعای تقلب کرده است. بحث این است که خیلی تفاوت دارد و واقعا قیاس مع الفارق است. اتفاقا اگر بخواهیم قیاس کنیم باید دیگران را قیاس کنیم.

کواکبیان گفت: من یک جایی گفتم اگر کسی عکس یک آیت الله را این جوری می زد و ما در یک روزنامه اصلاح طلب چاپ می کردیم، خدا وکیلی قوه قضائیه همین برخورد را می کرد؟! قبلا هم داشتیم که بنده خدایی اشاره ای به یکی از علما کرده بود و درجا روزنامه او را بستند.

وی ادامه داد: این مهم نبود که کاریکاتور را بگوییم؛ مهم این بود که اصل درخواست را یک بار دیگر مطرح کنیم و شاید اثر بگذارد. من واقعا از روی دلسوزی و تعلق خاطر به اصل نظام می گویم بعد از این 10 سال معنا ندارد. هرچه بوده گذشته و با توجه به ابتلای مهندس موسوی به کرونا نگرانی ها مقداری بیشتر است.

 

نظامی ها بیایند یا نیایند؟! معلوم است که نباید بیایند

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سؤالی در خصوص در مورد بحث کاندیداهای نظامی برای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: من معتقدم معمولا مقامات نظامی دنیا انتخابی نیستند و انتصابی هستند. زمانی که مقامات نظامی در معرض انتخاب قرار بگیرند دیگر نظامی نیستند؛ حزبی تشکیل داده اند و آمده اند. مثلا نظامی ها در ترکیه و پاکستان کودتا می کردند و حکومت را می گرفتند و با انتخابات کاری نداشتند. آقای اردوغان وقتی می خواهد وارد عرصه شود حزب عدالت و توسعه را تشکیل می دهد و جمعیتی را برای انتخابات جمع می کند.

وی تأکید کرد: لذا من اصل بحث را غلط می دانم که نظامی ها بیایند یا نیایند؟! معلوم است که نباید بیایند. چون انتصابی هستند و اصلا معنا ندارد که مقامات انتصابی در معرض انتخاب قرار بگیرند؛ مگر اینکه خودشان بحث انتخابی پیشه کنند. یعنی لازمه دموکراسی انتخابات و لازمه انتخابات، رقابت است. لازمه رقابت هم داشتن حزب است.

اگر این فضایی که هست تغییر پیدا نکند چه فرقی می کند چه کسی رئیس جمهور شود؟!

کواکبیان افزود: اشکالی ندارد که ده ها عنصر نظامی کاندیدا شوند ولی از کار نظامی دست بکشند و بعد هم حزب تشکیل بدهند. کمی به لوازم دموکراسی احترام بگذاریم. لذا من دیدم بعضی از دوستان می گویند چرا به نظامی ها ظلم می کنید؟ مگر نظامی ها چه بدی کرده اند؟ ما مخلص آنها هستیم و دستشان را هم می بوسیم ولی کارشان این نیست. اینها باید امنیت جامعه را حفظ کنند.

وی با اشاره به حضور بعضی از نظامی ها در کابینه احمدی نژاد، گفت: بحث من این است که مقامات نظامی را برای پست های انتصابی درست کرده اند و مقامات انتخابی، حزب لازم دارند. اگر کسی ده ها سال هم در ارتش یا سپاه بوده و الآن می خواهد در معرض انتخاب قرار بگیرد باید کاملا از آن مسیرها استعفا بدهد و بعد هم حزب تشکیل دهد.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: در همین مجلس ممکن است 100 نفر عضو سپاه پاسداران باشند ولی نمی گویند ما همچنان عضو سپاه پاسداران هستیم و می گویند ما نماینده مجلس هستیم. مگر اینکه کسی بگوید ما تافته جدا بافته هستیم. چون بند «ل» وصیتنامه امام خمینی(س) این است که مقامات نظامی حق ورود به احزاب و بحث های سیاسی را ندارند. نمی شود کسی هم نظامی باشد و هم در مهمترین مسأله سیاسی که انتخابات ریاست جمهوری است دخالت کند. حتی در ارتش قانون داریم که ورودشان ممنوع است.

وی در خصوص برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: بحث های زیادی در خصوص شورای نگهبان می شود اما مهمتر از آن این است که دست به دست هم بدهیم تا مشارکت مردم را افزایش دهیم و آن وقت وارد بحث انتخابات شویم. اگر این فضایی که هست تغییر پیدا نکند چه فرقی می کند چه کسی رئیس جمهور شود؟! یک زمانی چقدر تأکید می کردیم که واجب شرعی و تکلیف قرآنی است که مردم بیایند اما انگار این روزها مزه کرده که 30 تا 40 درصد مشارکت کنند و آب هم از آب تکان نخورد.

کواکبیان یادآور شد: نظام این را نمی خواست و بر مبنای فرمایش امام، «میزان رأی ملت است» را می خواست. یعنی میزان رأی اکثریت قریب به اتفاق ملت است؛ نه اینکه میزان رأی 20 درصد ملت است. میزان رأی ملت است که تجلی اراده اکثریت را شاهد باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.