اولین نامزد رسمی انتخابات ۱۴۰۰ مشخص شد

 قطار انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به ایستگاه معرفی رسمی برخی نامزدها رسیده است و می‌توان امیدوار بود فضای سرد سیاسی در کشور با اعلام حضور رسمی برخی چهره‌ها و تقویت گمانه زنی‌ها درباره برخی دیگر آرام آرام گرمای رقابت‌های انتخاباتی بگیرد. چراغ نخست رقابت برای ریاست جمهوری را سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع سابق روشن کرده است. وی روز سه شنبه ۴ آذر ماه در گفت و گوی ویدیویی اعلام کرد قصد نامزدی و رقابت در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ را دارد و می‌خواهد فصل جدیدی در حکمرانی رقم بزند. حزب کارگزاران سازندگی هم فهرست بلندبالایی از گزینه های موردنظر خود برای کاندیداتوری منتشر کرد و حزب اعتماد ملی هم با تایید حضور یکی از اعضای شورای مرکزی خود وی را تنها گزینه این حزب ندانست.

تازه‌های انتخاباتی اصلاحات

نام‌ها و نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان از سوی برخی از احزاب در حالی طرح می‌شود که گروه دیگری هنوز برای حضوری جدی و معرفی نامزد به اجماع لازم نرسیده‌اند. حزب کارگزاران سازندگی پیشرو گروه نخست است. «محسن هاشمی» رییس شواری مرکزی این حزب گرچه خود از گزینه‌های این حزب برای کاندیداتوری در انتخابات اعلام شده است اما اعلام فهرستی  ۲۰ نفره از گزینه‌های بالقوه اصلاح طلب برای حضور در انتخابات از سوی وی خبرساز شد. فهرستی که در آن از «سید حسن خمینی» تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) تا «سورنا ستاری» معاون رییس جمهوری، از «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی تا «عبدالواحد موسوی لاری» عضو مجمع روحانیون مبارز حضور دارند. البته رییس شورای شهر تهران در گفت و گوی دیگری تصریح کرده که «این نام‌ها صرفا کسانی هستند که در جبهه اصلاحات از آنها به‌عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست و چنین منظوری نداشته‌ام.» اینکه اما کدامیک از آن‌ها تمایلی برای حضور در انتخابات به عنوان نامزد دارند و کدام یک می‌توانند اجماع اصلاح طلبان را برای حمایت کسب کنند و از همه مهم‌تر کدام یک توان آوردن مردم به پای صندوق‌های رای را دارند، دستکم تا روزها و هفته‌های آینده مشخص نیست.  پس از گمانه‌های منتشر شده درباره گزینه‌های موردنظر حزب کارگزاران سازندگی، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم از معرفی نامزدهای مورد نظر این تشکل در آینده‌ای نزدیک خبر داد. «اسماعیل گرامی مقدم» گمانه‌ها درباره نامزدی «محمدجواد حق شناس» از اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی را تایید اما تاکید کرد که وی یکی از گزینه‌های احتمالی است. حق شناس گفت: «نامزد حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را به زودی معرفی خواهیم کرد و محمدجواد حق‌شناس هم یکی از گزینه‌ها است ولی نامزد نهایی نیست.» گزینه‌های دیگری هم در جریان اصلاحات مطرح هستند؛ «فاطمه راکعی» فعال سیاسی اصلاح طلب پیش از این از «محمدرضا خاتمی» و «مصطفی معین» بعنوان کاندیداهای احتمالی  یاد کرده که برنامه دارند.

دوراهی نامزدهای همیشگی اصولگرایان

گمانه زنی‌ها در اردوگاه اصولگرایان به ویژه پیرامون برخی شخصیت‌ها ابهامات بسیاری دارد. در کنار نام‌های بسیاری که به عنوان نامزد احتمالی جریان اصولگرا مطرح شده و می‌شوند، نام روسای دو قوه مقننه و قضائیه به عنوان گزینه‌های محتمل و مهم هم همیشه مورد توجه بوده است هرچند هیچ یک از آن‌ها تاکنون درباره این موضوع اظهارنظر نکرده‌اند اما برخی خبرهای منتشر شده تحلیل‌هایی ضدونقیضی را پیرامون نامزدی آن‌ها در انتخابات به وجود می‌آورد. در همین راستا و برای نخستین بار «عباس سلیمی نمین» از چهره‌های اصولگرا خبر داد که برخی شخصیت‌های سیاسی که از رهبر معظم انقلاب حکم دارند از نامزدی در انتخابات منع شده اند. «حمید رضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه هم در گفت و گویی این موضوع را به صورت ضمنی تایید کرد. پس از انتشار این خبر شماری از تحلیلگران امکان نامزدی رییسی در انتخابات را بسیار ضعیف دانستند و همزمان برخی شنیده‌ها احتمال کاندیداتوری قالیباف را افزایش دادند. «ناصر ایمانی»  فعال سیاسی اصول گرا در این زمینه گفته است: «بعید به نظر می‌رسد که حجت الاسلام رئیسی تمایل به شرکت در انتخابات داشته باشد و حتی بعید است رهبری با ورود وی به انتخابات موافقت کنند اما درباره قالیباف موضوع قدری متفاوت است.» حمیدرضا ترقی هم تصریح کرده است: «کاندیداتوری قالیباف احتمال می‌رود، اما رئیسی خیر. وضعیت قالیباف فرق می‌کند.»

برخی شنیده‌های تایید نشده حکایت از آن دارد که رییس مجلس در جمعی از عزم جزم خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است. هرچند شنیده‌ها چندان قابل تحلیل نیستند اما در صورت حضور رییس مجلس در رقابت‌های ریاست جمهوری آینده، وی در این مسیر با موانعی هم روبرو خواهد بود. هنوز اختلافات اصولگرایان بر سر فهرستی که نفر اول آن بود، در اذهان باقی مانده است و با توجه به رویدادهای پیدا و پنهان در هشت ماه گذشته از انتخابات، اینکه قالیباف تا چه میزان می‌تواند بر وحدت دقیقه نودی انتخابات مجلس یازدهم حساب باز کند، موضوع مهمی است. رقبای حاضر به یراق طیف‌های دیگر اصولگرا در میدان هستند و سردرگمی ماندن در بهارستان یا ریسک رفتن به پاستور را هم ندارند.

نام‌های مطرح این روزها در اردوگاه اصولگرایان محدود به قالیباف و رییسی نیست. پیش از این «پرویز فتاح» رییس بنیاد مستضعفان از گزینه‌های محتمل اصولگرایان برای ریاست جمهوری آینده بود که شنیده‌ها از کنار  گذاشته شدن وی از پروسه انتخاب دارد. گرچه این خبر تنها در حد شنیده است اما برخی دلیل حذف نام فتاح از فهرست احتمالی را تماس وی با رییس دولت اصلاحات می‌دانند که به مذاق اصولگرایان خوش نیامده است. در این بین حسین دهقان تاکید کرده است نه اصولگراست و نه اصلاح طلب اما با توجه به دیدارهایی که با اعضای جامعه اسلامی مهندسین داشته است، می‌توان تا اینجای کار وی را نزدیک به اصولگرایان ارزیابی کرد.  

تکذیب‌های انتخاباتی

همزمان با افزایش تحرکات انتخاباتی در کشور، شایعه‌ها نیز در کنار گمانه زنی‌های منطقی، افزایش می‌یابد و انتشار هر شایعه‌ای تکذیبی هم به دنبال دارد. در تازه ترین این تکذیب‌ها «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت صریح تاکید کرده است که قصدی برای نامزدی در انتخابات ندارد و شایعه‌های حضور وی بی اساس است.

نام «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه هم چندی است با وجود تکذیب های فراوان بازهم در فضای رسانه ای مطرح می شود و هربار هم یا از سوی وی یا شخص دیگری تکذیب. در تازه ترین این تکذیبیه‌ها «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم سالاری با تاکید بر اینکه ظریف حوصله بحث و دعوا ندارد حضور وی در قامت نامزد انتخابات را تکذیب کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.