روابط دو جانبه محور گفت‌وگوی تلفنی نخست وزیر انگلیس و پادشاه عمان

جانسون تعهد لندن را برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در دوره رهبری سلطان هیثم بن طارق مورد تاکید قرار داد.

دو طرف همچنین درباره بحران یمن گفت‌وگو و نخست وزیر انگلیس از تلاش‌های عمان برای پایان دادن به درگیری‌ها از طریق گفت‌وگو میان طرف‌های مناقشه در این کشور قدردانی کرد.

سرمایه‌گذاری جدید انگلیس در بندر استراتژیک دقم عمان از دیگر موضوع هایی بود که رهبران دو کشور درباره آن گفت‌وگو و در خصوص توسعه همکاری های امنیتی و دفاعی دو کشور تبادل نظر کردند.

وزیر دفاع انگلیس شهریور ماه گذشته در جریان سفرش به عمان از گسترش پایگاه دریایی این کشور در بندر «دقم» خبر داد. «بن والاس» با صدور بیانیه‌ای در این رابطه افزود که لندن برای توسعه سه‌برابری این بندر ۲۳.۸ میلیون پوند (۳۰.۵ میلیون دلار) اعتبار تخصیص داده است.

به گفته بن والاس، این پایگاه دریایی ماموریت اعزام ناوهای انگلیس به اقیانوس هند و آموزش ارتش عمان توسط نیروهای انگلیسی را برعهده دارد.

به گزارش وزارت دفاع انگلیس، پایگاه نظامی دقم عمان امکاناتی را در اختیار دارد که می‌تواند از دو ناو هواپیمابر انگلیس به نام‌های «ملکه الیزابت» و «شاهزاده ولز» میزبانی ‌کند. این پایگاه همچنین به لحاظ اشراف راهبردی لندن بر مناطق شرقی کانال سوئز حائز اهمیت است.

دولت انگلیس هفته گذشته نیز بودجه دفاعی این کشور را به بالاترین حد در ۳۰ سال گذشته افزایش داد که این مساله انتقادهایی را در داخل به همراه داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.