دبیر کل ناتو: ترکیه متحد مهم و با ارزشی است

دبیر کل ناتو عصر سه شنبه به وقت تهران ترکیه را «متحدی ارزشمند» خواند.

«ینس استولنتبرگ» دبیرکل ناتو  در خصوص ترکیه گفت: «ترکیه یک متحد ارزشمند و مهم است، زیرا آنها نقش مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «ترکیه نقش مهمی در تامین زیر ساخت‌ها و بسترهای لازم نرم افزاری برای آزاد سازی مناطق تحت کنترل داعش نقش داشته است.»

این در حالی است که دبیرکل ناتو چندی قبل در نشست خبری با «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه نسبت به خطرات سامانه قدرتمند دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ترکیه علیه هواپیماهای نظامی ناتو هشدار داد.

 دبیر کل ناتو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما نگران پیامدهای دستیابی ترکیه به سامانه اس-۴۰۰ هستیم. این سامانه می‌تواند خطری علیه هواپیماهای ناتو باشد و می تواند به تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه منجر شود.»

 استولنتبرگ در این زمینه به خبرنگاران  نیز گفت: «به ترکیه توصیه می‌کنم برای یافتن راه‌های حل جایگزین با اعضای دیگر ناتو همکاری کند. ما  در جریان نشست امروز این موارد را بحث کردیم.»

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز  روزیکشنبه گفت ناتو و اتحادیه اروپا پیشنهادهای صریح و واقع بینانه ای برای حل و فصل مناقشه ۳۰ ساله قره باغ ارائه ندادند. «ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه خبری «راشا تودی» گفت که روسیه و ترکیه موفق شده‌اند آتش‌بس را بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.