اوباما: تغییر سیاست‌های ترامپ توسط بایدن زمان‌بر است

باراک اوباما که با واشنگتن‌پست مصاحبه می‌کرد گفت سیاست خارجی دونالد ترامپ موجب وارد شدن لطمه به آمریکا شده، اما «جو بایدن» تیم مناسبی برای خارج کردن واشنگتن از این وضعیت دارد.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته یکی از برنامه‌های جو بایدن بازگرداندن آمریکا به توافق جوی پاریس و توافق هسته‌ای ایران به فاصله کوتاهی بعد از ورود به کاخ سفید است.

به نوشته واشنگتن‌پست، اوباما به چرخش‌هایی از این قبیل که در دوران ترامپ صورت گرفته اشاره کرد و گفت، چنین اقداماتی «می‌توانند موانعی را بر سر راه ورود به توافقات ایجاد کنند، به گونه‌ای که نمی‌توان کاملاً اطمینان داشت که آیا دولت بعدی این سیاست‌ها را تغییر خواهند داد یا خیر؟»

او گفت: «لطماتی وارد شده که خارج شدن از آنها زمان‌بر خواهد بود. اما شکی وجود ندارد که جو آدم‌های مناسب را برای انجام این کار دارد و من کاملاً مطمئنم که او می‌تواند این کار را انجام دهد، فقط ممکن است این اتفاق، فوری رخ ندهد.»

روزنامه «نیویورک‌تایمز» بامداد یکشنبه در یادداشتی به بررسی تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ» در آخرین هفته‌های حضورش در کاخ سفید جهت دشوار کردن کار دولت احتمالی «جو بایدن» برای بازگشت به سیاست‌های چهار سال پیش پرداخت و نوشت ترامپ به دنبال کاهش احتمال مشارکت دوباره واشنگتن در توافق هسته‌ای ایران است.

چند روز پیش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده بود دولت دونالد ترامپ قصد دارد رفع تحریم‌ها علیه ایران را به رفع اختلاف در حوزه‌های فراتر از توافقات هسته‌ای گره بزند تا دولت‌ یا دولت‌های بعدی این کشور نتوانند با بازگشت به برجام این تحریم‌ها را رفع کنند.

این روزنامه ماه پیش، قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نقل از منابع آگاه گزارش داد کاخ سفید قصد دارد قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایران را ذیل قوانین و مجوزهای مربوط به «تروریسم» که بازگرداندن آنها دشوارتر است تحت تحریم قرار دهد.

«مارک دابوویتز»، رئیس لابی صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که جز مشاوران غیررسمی دولت ترامپ برای اعمال فشار علیه ایران است  گفت: «ده‌ها هزار بازیگر بازار مجبور خواهند بود درباره اینکه آیا می‌خواهند به تجارت با نهادهای ایرانی مرتبط با تروریسم تجارت کنند یا خیر تصمیم بگیرند.»

دابوویتز گفته تحریم نهادهای ایران ذیل قوانین مرتبط با تروریسم به ایجاد «دیوار تحریمی برای بازدارندگی‌‌های سیاسی و بازاری» کمک خواهد کرد.

اعضای لابی‌ اف‌دی‌دی از مدت‌ها پیش اجرای چنین سیاستی را به دولت ترامپ پیشنهاد داده‌اند.

اف‌دی‌دی قبلاً در وب‌سایت خود توضیحاتی درباره این رویکرد مطرح کرده و آن را به صورت «بکارگیری تمهیداتی برای جلوگیری از ورود بازیگران بازار به تجارت عادی به ایران، حتی در صورت پیوستن دوباره دولت آمریکا به برجام» تعریف کرده‌ است.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

شکست ترامپ در کارزار فشار حداکثری

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ  از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.