طبق جزئیات پیش نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای سال ۴۸ میلیون تومان و ماهانه تا ۴ میلیون تومان از مالیات معاف خواهد شد.

براساس جزء ۵ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم در سال ۱۴۰۰ سالانه مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال تعیین می شود. نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده، موضوع ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم به صورت مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد %۱۰ و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد %۱۵ و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه بیست درصد %۲۰ و نسبت به مازاد چهار برای مشمول مالیات بیست و پنج درصد ۲۵ اصلاح می گردد. تبصره های ۱ و ۲ قانون اصلاح ماده ۱۲ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۶/۴/۲۷ به قوت خود باقی است.

میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده ۵۷قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیاتهای مستقیم، سالانه به مبلغ سیصد و شصت میلیون ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال اصلاح می شود.

معافیت مالیاتی حقوق در سال جاری ۳۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سازمان امور مالیاتی در شش ماهه نخست سال بیش از ۵۵۴۵ میلیارد تومان از حقوق کارکنان بخش عمومی و ۵۲۳۳ میلیارد تومان از بخش خصوصی مالیات اخذ کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.