ادامه گزافه گویی سعودی‌ها/ هر مذاکره‌ای با ایران باشد ما هم باید باشیم

وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با یک شبکه خبری آمریکایی گفت که کشورش در هرگونه گفت‌وگوی احتمالی آتی بین آمریکا و ایران باید مشارکت داشته باشد.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه آل سعود روز شنبه در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «ان بی سی» گفت، عربستان باید در هرگونه مذاکره بالقوه بین دولت بعدی آمریکا و ایران در زمینه هسته‌ای مشارکت داشته باشد که نه تنها فعالیتهای هسته‌ای ایران را محدود کند، بلکه در پی آنچه که وی رفع رفتارهای خصمانه ایران در منطقه خواند، باشد.

وی با مدح ستایش از رویکرد فشار حداکثری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا برای زمینه سازی جهت توافق جدید با ایران تا نامگذاری برجام۲ نیز پیش رفت و با ذکر مشخصات آن که شامل برخی شرط و شروطهای منطقه‌ای است گفت،  برجام ۲ می‌تواند در پی رفع نگرانی‌ها از جانب ایران  در زمینه ارسال سلاح به شبه نظامیانی چون حوثی‌ها در یمن، یا گروهای مشخصی در عراق، سوریه یا لبنان و حتی فراتر از آن باشد.

وزیر خارجه سعودی با حمایت از مذاکره دولت آتی آمریکا با ایران مدعی شد: «البته که این مذاکره برنامه موشکی ایران و دیگر برنامه های تسلیحاتی که در اطراف منطقه استفاده می‌شود را نیز شامل شود.»

وی سپس به همکاری طولانی مدت کشورش با آمریکا و میل به همکاری با هردولتی در این کشور اشاره کرد. فیصل بن فرحان مجددا درباره ایران گفت:« موضوع با ایران، این واقعیت است که این کشور به تحمیل اراده خود برای صدور انقلاب به همسایگان  و فراتر اعتقاد دارد و لازم است ما به این موضوع بپردازیم.»

«رابرت اوبراین»، مشاور امنیت کاخ سفید  نیز به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد با وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی کرده است. او براین در این بیانیه گفت که با «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی و «ریما بنت بندر»، سفیر عربستان سعودی در آمریکا رایزنی کرده است.»

در این بیانیه آمده است: «دیدار فوق‌العاده‌ای با فیصل بن فرحان و ریما بنت بندر داشتم. درباره شراکت قوی آمریکا-سعودی و ضرورت حفظ فشار بر ایران جهت اتمام اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ آن در منطقه رایزنی کردیم.» (جزئیات بیشتر)

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.