همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه غرب آسیا بعد از ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا، روز پنج‌شنبه طرحی در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته می‌شود که در صورت تصویب اختیارات جنگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را محدودتر می‌کند.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «هفته گذشته، دولت ترامپ در یک حمله نظامی تحریک‌آمیز و غیرمتناسب، مقام‌های نظامی ارشد ایران را هدف قرار داد.»

وی افزود: «دولت این کار را بدون مشورت با کنگره انجام داد. این اقدام به واسطه تشدید تنش با ایران، نیروهای نظامی، دیپلمات‌ها و افراد دیگر را در معرض خطر قرار داد. از آن زمان، رئیس‌جمهور به روشنی نشان داده است که برای تأمین امنیت مردم آمریکا، کاستن از تنش‌ها با ایران و اطمینان از ثبات آن منطقه، هیچ راهبرد منسجمی ندارد.»

بیانیه پلوسی ساعاتی بعد از آن منتشر شد که مقام‌های ارشد دولت ترامپ در جلسه‌ای با سران مجلس نمایندگان و سنا، تلاش کردند ترور سردار سلیمانی را توجیه کنند. چهارشنبه شب ترامپ هم در یک سخنرانی، از تهدید نظامی علیه ایران عقب‌نشینی کرد.

با وجود بیانیه ترامپ، پلوسی گفته است که او و دیگر دموکرات‌ها نگران هستند که رئیس‌جمهور آمریکا بدون داشتن یک راهبرد روشن، نهایتا آمریکا را به جنگ با ایران بکشد.

نمایندگان دموکرات می‌گویند مقام‌های دولت آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی، به مجوزی استناد کرده‌اند که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ علیه عراق صادر شده بود. این مقام‌ها مدعی شده‌اند که چون سردار سلیمانی هنگام حمله در عراق حضور داشته، دولت آمریکا می‌توانسته با استناد به این مجوز علیه او حمله انجام دهد. نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.