بهاروند: کانادا به دنبال سیاسی کردن روند تحقیقات سقوط هواپیمای اوکراینی است

محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه کشورمان در امور حقوقی و بین‌المللی در گفت‌وگو با روزنامه تهران تایمز با توجه به ادعای وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر این که ایران در زمینه حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی همکاری نمی‌کند، در پاسخ به این سوال که کانادا دقیقا با مطرح کردن این ادعاها به دنبال چیست، توضیح داد: ما رفتار کانادا را درباره سقوط هواپیمای اوکراینی درک نمی‌کنیم. در دیدار میان وزرای امور خارجه دو کشور ما توضیح دادیم که ایران چه همکاری‌هایی کرده است و نمایندگان آن‌ها از محل سقوط هواپیما دیدن کردند.

بهاروند ادامه داد:  آن‌ها در خواندن جعبه‌های سیاه هواپیما در پاریس و هر همکاری دیگری مشارکت کردند. ایران تمام همکاری‌های لازم را با کانادا و دیگر کشورها انجام داده است. یکی از مشکلات ما با اوتاوا این است که دولت کانادا به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و سعی می‌کند اقداماتی یک‌جانبه انجام دهد که لازم نیستند واقعا. من فکر می‌کنم کانادا بر اساس تعصبات سیاسی این مسئله را مطرح می‌کند. طبق بند ۱۳ معاهده شیکاگو، کشوری که در آن حادثه رخ داده، مسئول روند تحقیق است.

او در این راستا افزود:  ایران همچنین در حال تحقیق درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی است و دسترسی لازم را برای طرف‌های بین‌المللی ایجاد کرده است و هنوز دو ماه به موعد گزارش مانده است. اگرچه، ضرب‌الاجل یک ساله گزارش می‌تواند تمدید شود، گروه تحقیقات ایران تمام تلاشش را می‌کند تا گزارش را در موعد مقرر کامل کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر این اظهار کرد: آقای ظریف با همتای کانادایی‌اش دیدار کرد و من نیز با معاون وزیر امور خارجه کانادا در ارتباط بودم و ما تمام چیزهایی را که برای طرف کانادایی لازم بود ارائه کردیم و تا جایی که می‌شد خواسته‌هایشان را در چارچوب قوانین ایران انجام دادیم تا به درک بهتری از جریاناتی برسیم که به این حادثه منجر شد. عجیب است که دولت کانادا شروع کرده است به انجام دادن اقداماتی یک‌جانبه و ما هیچ دلیل خوبی در آن نمی‌بینیم به جز این که کانادا سعی دارد موضوع را سیاسی کند. من باور دارم که همه چیز باید طبق پروتکل‌ها و قوانین باشد و همه از آن‌ها پیروی کنند.

بهاروند تاکید کرد: ایران چندبار آمادگی‌اش را برای همکاری اعلام کرده است و هیچ مانعی در تحقیق درباره این حادثه طبق معاهده‌های بین‌المللی نمی‌بیند و ما در حال حاضر در حال همکاری با طرف اوکراینی هستیم.

این دیپلمات ارشد کشور در پاسخ به این سوال که ایران در چه سطحی با کشورهای درگیر در این حادثه همکاری می‌کند، پاسخ داد: درباره هواپیمای مسافربری اوکراینی، چندین بار آمادگی‌مان را برای همکاری با هر کشوری که بر اساس حسن نیت و به رسمیت شناختن حقوق [حمل‌ونقل] هوایی مانند معاهده شیکاگو آماده مذاکره باشد، نشان داده است. ما پذیرفتیم که به خانواده جان باختگان هواپیمای اوکراینی که در ۸ ژانویه در نزدیکی تهران سرنگون شد، غرامت بپردازیم. ما حتما در چارچوب قوانین ایران هکاری خواهیم کردو به وضوح تایید کردیم که این اشتباه از سوی نیروی هوایی ایران اتفاق افتاد و این که تهران هیچ چیزی را پنهان نکرده است.

معاون وزیر امور خارجه کشور در ادامه اظهاراتش گفت: کانادا اگر به جای ایجاد ممانعت درتلاش‌های ایران برای توضیح دادن واقعیت، بر اساس حسن نیت و طبق معاهده‌های بین‌المللی وارد مذاکره با ایران شود، تحقیقات به خوبی مذاکرات ایران با اوکراین پیش خواهد رفت. اما دولت کانادا فکر می‌کند که می‌تواند با تبلیغات و اظهارات غیرواقعی اعمال فشار کند، این کارآمد نخواهد بود.

او در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که چرا کانادا محل امنی برای کلاهبرداران ایرانی شده است، توضیح داد: ما توافقنامه‌ای برای استرداد [مجرمان و متخلفان] با کانادا نداریم. اما طبق اصول کلی قوانین، کانادا باید متخلف را استرداد کند نه این که به آن‌ها پناه داده و مخفی‌شان کند. طبق قوانین بین‌المللی، تمامی کشورها مسئولیت مبارزه با جرایم و فساد مالی را بر عهده دارند. 

بهاروند افزود: من با مدیرعامل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل صحبت کردم و گفتم که از کانادا درخواست کرده‌ایم برخی متخلفان ایرانی را استرداد کند اما متاسفانه تا کنون انجام نشده است. اگرچه در دیداری که با مدیرعامل در وین داشتم، همین موضوع را مطرح کردم تا بتوانیم از کانادا بخواهیم مجرمان و کلاهبرداران را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، اما ممکن است کانادا همکاری نکند. ما دارایی‌های بلوکه‌شده در کانادا نداریم اما دولت ایران مقداری پول در سفارت و دیگر مراکز دیپلماتیک داشت که بیشتر به شورای فرهنگی ایران مرتبط بود که کانادا در پی یک شکایت آمریکا علیه ایران، آن را توقیف کرد. اگرچه ما حقوقمان را فراموش نمی‌کنیم و کانادا باید این پول را بپردازد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.